Mooi verhaal over het leven van de dames Lunel

Het overlijden van Judith Krantz was reden om, net zoals we met Rosamunde Pilcher hebben gedaan, een boek van deze auteur te (her)lezen.

In tegenstelling tot de boeken van Rosamunde Pilcher ken ik de boeken van Judith Krantz wel. Wat zeg ik, er staan er zelfs een aantal van in mijn boekenkast. Die boeken, waarvan een Engels boek, heb ik dan ook allemaal gelezen. Het boek wat daar niet tussen staat, en een heel bekend boek van deze auteur is, is ‘De dochter van Mistral’ uit 1982. De serie heb ik destijds op tv gezien, want mijn moeder houdt ook van dit soort series en we hebben dit zeker weten samen gekeken.

Terug naar het boek, het eerste hoofdstuk speelt zich af in 1975, in de hoofdstukken daarna gaan we als eerste terug naar de jaren twintig, wanneer Maggy vanuit de Provence naar Parijs komt. Haar leven in Parijs als model van Mistral en later volgen we haar van Parijs naar New York, waar ze met haar dochtertje Teddy gaat wonen. Teddy neemt dan het stokje in het boek over, af en toe worden er flinke periodes overgeslagen maar dit gaat helemaal niet ten koste van het verhaal.

We lezen behalve over de dames ook steeds over Mistral en hoe het hem vergaat. De jaren voor de oorlog, de oorlogsjaren en de periode erna. Het verhaal van Mistral en het verhaal van de dames wisselt elkaar steeds af, op een zeer prettige manier.

Rode draad in het verhaal van de dames is ook het modellenbureau Lunel wat Maggy na een baan als model in New York heeft opgezet en wat zeer succesvol is. Na Teddy is het dan aan Fauve om het stokje van het verhaal over te nemen. Fauve die uiteindelijk ook in de ‘familiezaak’ komt en met haar zijn we dan weer terug in het ‘nu’ het nu van toen natuurlijk, 1975.

Er zijn, naar ik meen, een tweetal stukjes waarin je merkt dat het boek geschreven is voordat de mobiele telefoon haar intrede deed, maar dit is totaal niet storend. Het boek voelt en leest totaal niet als gedateerd.

Via Wikipedia kwam ik erachter dat de serie in september 1985 op de Nederlandse tv is uitgezonden bij de Tros op Nederland 2: "Mistral's Dochter Is Française" https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?identifier=ddd%3A011207003%3Ampeg21%3Aa0218&coll=ddd uit De Telegraaf, 26 september 1985.

Meer recensies van Francisca den Otter