Een gezonde dosis wantrouwen levert resultaten

Joke Zwier 19 juni 2019
Dodenstoel is de debuutthriller van Johan Anderssen, een nederlandse schrijver. Het heeft best veel personages, die je in de loop van het verhaal gaat weten te plaatsen. Hierdoor heb je als lezer wel continue je volledige aandacht nodig. Hoofdpersonages zijn Neli Panka, inspecteur afdeling zware criminaliteit, zij heeft een grote interesse in seriemoordenaars en leest alles wat los en vast zit hierover. Eugene Hamer is een ex- commando en o.a. werkt als veiligheidsadviseur voor Defensie.
Als er in Amsterdam een kolonel en zijn vrouw op gruwelijke wijze zijn vermoord, worden Neli en haar team te hulp geroepen. Op de plaats delict wordt een jongetje in een kast aangetroffen die alle details van de moorden gezien heeft. Vanwege zijn connectie met het leger wordt Hamer gevraagd om Neli te helpen. Eerst is ze hier niet blij mee en roept zijn komst alleen maar vragen bij haar op. Waarom is het leger zo geïnteresseerd in deze moorden? En wat is de factor die de slachtoffers gemeen hebben? Wat zou de betekenis van het jongetje in de kast zijn? Het onderzoek leidt hen naar een uitgebreid misdaadnetwerk, dat zijn oorsprong heeft in Screbrenica. Algauw vinden er soortgelijke moorden plaats, die op precies dezelfde secure manier zijn uitgevoerd. De moordenaar daagt de politie uit en laat bij elke moord een boodschap achter.
Pas als mijn wraak compleet is, stop ik met moorden.
In een aan Neli bezorgde brief staat een link naar een website www.dodenstoel.nl. Na iedere moord vindt hierop een update plaats. Maar wat heeft dit nu eigenlijk precies te betekenen? Er wordt al snel na de eerste moorden gelekt naar de media. Is er een lek bij de politie en waarom doet Hamer steeds zo geheimzinnig? Neli komt onder hoge druk te staan, doordat men een zondebok zoekt in de vorm van Hamer. Gaat het ze lukken om de moordenaar te vinden en het lek te dichten?
Dodenstoel heeft een complex, goed doordacht plot. Thema’s als drugs- en mensensmokkel en corruptie zijn als een rode draad door het verhaal verweven. In dit verhaal staat niet alleen de zoektocht naar Nimrod (de moordenaar) centraal, maar ook het waarom! Met zijn gedetailleerde schrijfwijze heeft Johan Andersen een realistisch en geloofwaardig verhaal weten te schrijven. Neli en Hamer leer je goed kennen, ze kunnen het uiteindelijk goed met elkaar vinden en waarderen elkaar. Neli staat haar mannetje, geeft niet snel op en weet te vertrouwen op Hamer als de situatie ernaar is. Hamer laat zich niet makkelijk kennen als ex-commando, is wantrouwend, maar voor Neli heeft hij een zwak gekregen, nadat zij zichzelf uit een hachelijke situatie heeft weten te redden en daar gehavend uitkwam.

Meer recensies van Joke Zwier