31 juli 2012
Yasuko wordt in haar huis en in aanwezigheid van haar dochter bedreigd door haar ex-man. Mede omdat ze haar dochter wil beschermen slaan bij haar de stoppen door en ze vermoordt hem.
Buurman Ishigami heeft alles gehoord en biedt haar een alibi aan. Het lijk wordt later gevonden door de politie en zij beginnen de speurtocht naar de moordenaar.
Buurman Ishigami is – vanuit zijn talenten als wiskundige – bijzonder goed in staat om logisch te denken en een goed sluitend alibi te construeren. Uit onvoorziene hoek krijgt hij echter geduchte concurrentie van een oude studiegenoot, ene professor Gillileo, die toevallig connecties heeft met de politie.
De mannen komen, na elkaar jaren niet gezien te hebben, met elkaar in contact. Wie van hen is de slimste? Wordt het perfecte alibi ontrafeld
Minder sterk is de uitwerking van de meeste personages. De dochter van Yasuko- de vrouw- krijgt nauwelijks een gezicht. Hetzelfde geldt voor de politiemensen, ze komen langs maar worden weinig ingekleurd. Dit geldt eveneens voor het gehalte 'Japans' van het boek. Op enkele gebruiken en objecten na komt deze niet overtuigend uit de verf.
Het verhaal heeft me niet echt kunnen boeien,
Het gedeelte vanaf hoofdstuk 6 ging me echt boven mijn pet.. Het zal ongetwijfeld relevant zijn geweest voor het verhaal, maar het was niet aan mij besteed.Drie sterren zijn meer dan genoeg!

Meer recensies van