Een klassieker die iedereen gelezen zou moeten hebben!

28 maart 2017
Juist nu, in een tijd waarin Tinderen de status van werkwoord lijkt te bereiken en vooroordelen soms de norm lijken te vormen, leert Jane Austen ons dat trots en vooroordelen van alle tijden zijn. Hoewel 200 jaar oud is de essentie van het dilemma waar Lizzy en haar tijdgenoten mee geconfronteerd worden, namelijk de noodzaak om een goed huwelijk te sluiten en daarmee een goede toekomst veilig te stellen versus het vinden van de liefde, nog hardstikke actueel.

‘ Iedereen is het erover eens, dat een celibatair die een groot vermogen bezit, een vrouw moet hebben’. Met deze openingszin maakt Jane Austen direct duidelijk waar het hier om draait. In het verhaal staat Elizabeth ‘Lizzy’ Bennet centraal, omdat haar ouders alleen maar dochters hebben gekregen kunnen zij niet van hun vader erven. Een geode echtgenoot vinden is daarom essentieel. Lizzy is echter niet van plan om genoegen te nemen met de eerste de beste kandidaat die zich voordoet. Dit ondervindt ook neef Collins. De vraag is of de hooghartige Darcy haar hart uiteindelijk wel zal weten te winnen.

Met gebruikmaking van een bloemrijk taalgebruik die uitstekend past bij de tijdsgeest en sfeer van het boek en een vlijmscherp gevoel voor humor geeft Jane Austen een heerlijk inkijkje in het wel en wee van de lage adel in het Engeland van de 18e eeuw. Terecht een klassieker uit de wereldliteratuur die iedereen gelezen zou moeten hebben!

Meer recensies van