Een boek dat een mooi inkijkje geeft in de filmwereld van de heftige intense werkperiodes waarin een crew volledig in elkaar opgaat tot acteurs die helemaal opgaan in hun rol en eigenlijk één worden met hun personage. Casper is regisseur en hij is getrouwd geweest met de bekende actrice Lieve tot zij op tragische wijze is overleden een paar jaar geleden. Hij wil nu een film maken over hun leven samen. Hiervoor heeft hij Liv en Bison gecast. Lieve leefde op het randje en had en leidde een leven met veel seks en losse relaties tot ze Casper tegen komt. De hoofdstukken gaan afwisselend in op het leven van Liv en Bison en de crew in de tegenwoordige tijd en grijpen daarnaast terug op het leven van Lieve jaren daarvoor. De levens van Liv en Lieve lijken steeds meer gelijkenissen te vertonen naarmate het verhaal vordert. Ze verliezen zichzelf volledig. Dit geldt eigenlijk voor meer karakters in dit boek; allemaal leven ze langs de rand van de afgrond en gaan er zo nu en dan bijna of helemaal overheen. De levens van Liv en Lieve kennen zoveel parallellen dat deze omschakeling tussen beide karakters niet zo interessant is. De karakters ontwikkelen zich niet echt en dat geldt eigenlijk ook voor de andere personen in dit boek. Dat heeft denk ik mede te maken, omdat we niks te weten komen over de gevoelswereld en de motieven van de karakters. Dit maakt het lastig om je als lezer in te leven. Lieve heeft wel wat weg van Ik omhels je met duizend armen waarbij de karakters ook een losbandig leven leiden. Waar dat boek wat meer gelaagdheid kende, mis ik dat bij Lieve. Meneer Giphart, dit kan beter!

Reacties op: Leven langs de rand van de afgrond

Bestel dit boek vanaf  €19,99 bij

Bestel dit ebook voor  €9,99 bij

Of vind de goedkoopste ebookaanbieder

Streaming lezen of luisteren (met een abonnement)