Complimeneten voor de auteur

WendyNoordzij 02 juli 2019 Auteur
Ik kwam op Facebook regelmatig berichten van en over Owan Drake en zijn boeken tegen. Een snoeiharde schrijfwijze, veel wisselingen in tijd, een grote fantasie. Ik was eigenlijk wel benieuwd geworden. En toen Owan Drake vroeg wie zijn boek wilde lezen en recenseren, besloot ik gelijk te reageren. Al heel snel had ik het boek in huis. Ik had nog geen flauw idee waar het verhaal over ging, maar de cover zag er veelbelovend uit en datzelfde gold voor de aanbevelingen op de achterkant met teksten als ‘Shakespeare in Hollywood’, ‘Dit plot zal je versteld doen staan’ en ‘Dit boek is origineel, meeslepend en boeiend geschreven’.

Het verhaal
Heden en verleden vloeien samen als de oude Wijsgeer, genaamd Benedictus, een serie van boeken aan zijn meest bekwame student Xavier wil laten lezen. Deze boeken bevatten vertellingen uit lang vervlogen tijden en Xavier beleeft die verhalen alsof hij zich daar daadwerkelijk bevindt. Twee van deze verhalen worden in dit eerste boek geïntroduceerd, namelijk die van het licht en de duisternis. Ze wisselen elkaar naadloos af, samen met deze Benedictus hoofdstukken, die zich in het heden van de wereld, genaamd Sistna, afspelen. Maar wat Xavier niet weet, is dat hij door het verzoek van Benedictus op te volgen misschien wel een corrupte tak van de regering, genaamd de Bloedraven - die ook in die vertellingen uit het verleden voorkomen - kwaad gemaakt heeft en dat hij misschien wel in een eeuwenoude oorlog is verstrengeld.

Mijn mening
Na het lezen van het verhaal moet ik zeggen dat ik me zeker in de beschrijvingen op de achterkant van het boek kan vinden. Wat zit dit verhaal knap in elkaar! Wat heeft de auteur een grote fantasie! In het begin kwam het verhaal voor mij wat ingewikkeld en traag op gang. Ook de schrijfwijze is, zoals op Facebook al werd aangekondigd, snoeihard. Hoewel in mijn ogen al het gevloek niet altijd nodig was. Er komen in het verhaal heel veel verschillende personages in voor en talloze keren was ik de draad een beetje kwijt. Gelukkig hielp het overzicht van de verschillende personages aan het begin van het boek enorm. Deze lijst is zeker geen overbodige luxe en dat heeft Owan Drake heel goed ingeschat. Eerst leken de vele personages, verhaallijnen en verschillen in tijd nogal veel en chaotisch, maar zeker richting het eind wordt duidelijk dat zowel de karakters als de verhaallijnen allemaal een heel belangrijke functie hebben en zeker nodig zijn. De laatste hoofdstukken heb ik ademloos uitgelezen heb. Ik vind het prachtig hoe heden en verleden uiteindelijk samenvloeien. Ontzettend knap gedaan!

Meer recensies van WendyNoordzij