Zien en gezien worden

09 juni 2017
‘Ik zie jou’is de nieuwe thriller van de auteur Clare Mackintosh. De voormalige politievrouw is vooral bekend van haar bestseller Mea Culpa.

Het verhaal speelt zich af in Londen. Hier woont Zoë met haar vriend, zoon en dochter. Vanaf het moment dat Zoë haar foto als contactadvertentie in de krant ziet staan, verandert zij geleidelijk in een angstig en achterdochtig persoon. De ontdekking van de advertentie gaat haar leven beheersen. Waar zij ook is, voelt ze zich bekeken en denkt zij in een ieder om zich heen gevaar te zien. Daarom is de titel ‘Ik zie jou’ zo goed gekozen.

Het beginstuk komt langzaam op gang en soms wordt er iets te lang stil gestaan bij een persoon of situatie. Het voordeel blijkt achteraf wel te zijn, dat je je goed kan inleven. Toch kan dit vlotter.
Hoe verder je in het boek leest, hoe meer je ervan bewust wordt dat ieder mens zijn vaste gewoonten en gebruiken heeft, die voorspelbaar zijn voor anderen. Om dit gegeven heen bouwt Clare Mackintosh in deze thriller de spanning op. Het is heel knap dat de dader elke persoon in het boek kan zijn, waardoor je als lezer elke keer weer op een verkeerd spoor wordt gezet. Wanneer de hoofdpersoon er zeker van is wie haar het leven zuur maakt, neemt het verhaal een onverwachte wending.

Meer recensies van