Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Magic Monday De wereld van Nimmernacht

op 11 mei 2020 door

Op deze maandag nemen we jullie mee naar de magische wereld van Itreya tijdens onze Magic Monday. Itreya is de wereld die Jay Kristoff heeft geschapen in de trilogie van de Nimmernacht kronieken.  Van de eerste twee delen hebben we als club van SF&Fantasy al genoten. Nimmernacht het eerste deel werd zelfs gekozen als beste SF&Fantasy boek bij de Hebban clubprijzen van 2018. Het tweede deel Godsgraf gaven we als club ook een uitstekend oordeel.

En het derde deel? We blijven als club duimen dat de vertaling van het derde deel snel mag verschijnen. 

Dit artikel bevat de gegevens uit de eerste twee delen:

Personages

Mia is een 16-jarig meisje met ravenzwart haar en een bleke huid. Ze is niet alleen klein, maar ook graatmager en haar neus is duidelijk ooit gebroken geweest. Kortom, ze is geen mooi meisje. Opvallend is haar schaduw, die is donker genoeg voor twee. Ze wordt dan ook altijd vergezeld door een kat die uit schaduwen bestaat, meneer Goedhart genaamd. 

De vader van het meisje is vermoord door consul Scaeva en Mia wil dan ook een opleiding bij de Rode Kerk volgen, zodat ze haar vader kan wreken. Consul Scaeva heeft zwarte ogen en draagt een paars gewaad. Hij is drie keer verkozen tot consul van de Itreyaanse staat. Hij is meesterarchemist en de machtigste man in de republiek.

Mercurio is inmiddels een oude man. Hij heeft Mia getraind voor zij naar de Rode Kerk vertrok. Mercurio is eigenaar van een winkel met zoals op het uithangbord staat: snuisterijen, rariteiten en de fraaiste antiquiteiten.

Aan het begin van Mia's opleiding in de Rode Kerk zijn er 27 acolieten. Ze raakt bevriend met Tric, een Dweymeriaanse jongen met een olijfkleurige huid en kolossale inkttatoeages op gezicht, en met Ashlinn, kortweg Ash genoemd. Haar vader was een Kling en dus heeft ze al kennis over de Rode Kerk opgedaan.

Heer Cassius, ook wel de Zwarte Prins of Heer van Klingen genoemd, is het hoofd van de Rode Kerk. Hij is lang en gespierd, heeft lang donker haar en donkere ogen. Aan zijn middel draagt hij twee simpele, maar dodelijk messen. Net als Mia is hij een donkerling. Hij wordt dan ook vergezeld door Eclips, een schaduwwolf.

Omgeving

De republiek Itreya

Godsgraf, de hoofdstad, is een majesteuze oude stad, opgetrokken uit wit marmeren en okergele bakstenen. De appartementen in de stad zijn uitgehakt uit oeroude beenderen. Er zijn sierlijke torenspitsen, bruggen en kathedralen. Bekend zijn de Ribben: 16 grote glanzende benen torens in het hart van de Stad van Bruggen en Beenderen, zoals Godsgraf ook wel genoemd wordt.

De Fluisterwoestijn ligt tussen het plaatsje Laatste Hoop en de Rode Kerk in. Het is een onherbergzaam gebied met een verzengende hitte. Het zit er tevens vol met zandkrakens, een soort woestijnwormen van twee meter groot met kieuwen en tentakels die hun prooi het zand insleuren. Het zijn dan ook de belangrijkste roofdieren van de woestenij.

De Rode Kerk bevindt zich in het Noorden en is gesitueerd in de minst opvallende berg, de Stille Berg. Diep in de berg is een enorme zaal met kolossale puntige bogen en reusachtige stenen pilaren. In deze Zaal van Lofspraak staat het standbeeld van de Moer. De vloer is vol namen gegraveerd: degenen wier leven genomen is. De Rode Kerk is een onmogelijk doolhof van zalen. In de Rode Kerk vindt de opleiding tot moordenaar plaats. Slechts vier acolieten zullen het tot Kling schoppen. Wie aan het einde van het jaar niet dood is maar ook niet als Kling benoemd wordt, mag als hulpje aanblijven.

Witfort een zusterstad van Godsgraf en is gesitueerd aan de zuidelijke oevers van Itreya. Deze stad is door een groot Aquaduct verbonden met de stad Godsgraf.

Kraaiennest een landgoed in het zuiden van Itreya. Gelegen op een heuvel met zicht op de in de ondergelegen baai gesitueerde stadshaven Kraaienrust. Ooit was het het buitenverblijf van de familie van Mia.

De Hangende tuinen van Ashkah. Deze stad was de belangrijkste invoerhaven aan de zuidelijke zeeën. Volledig gewijd aan de belangrijkste grondstof van de Itreyaanse Republiek: slavernij. De stad was gelegen aan een natuurlijke baai en werd beschermd door een stadsmuur. Deze muur werd ruim voorzien van duizenden stroppen en kooien, sommigen al tientallen jaren oud en gevuld met oude botten. Anderen waren gevuld met net gedode of bijna dode mensen, achtergelaten om in de kooien weg te rotten. Of te wel de hangende tuinen van Ashkah, met bloemen gemaakt van menselijke resten.

Geloof/Goden

AA is de vader van het licht, ook wel bekend als de Alziende. 

Niah is de moeder van de nacht, de moer, vrouwe van de gezegende moord. Zustervrouw van AA. In den beginne waren ze gelukkig samen. Maar AA vreesde een rivaal. Hij verbood Niah om een zoon te baren. Niah schonk hem 4 dochters. Tsana vrouwe van het vuur, Keph vrouwe van de aarde en de tweeling Trelene en Nalipse vrouwe van de oceaan en van de stormen. Maar Niah voelde zich tijdens de afwezigheid van AA alleen en schonk toch een zoon Anais het leven. AA was woest en verbande haar uit de hemel en sindsdien staan ze vijandig tegen over elkaar.  

Aan de Itreyaanse hemel staan drie zonnen ook wel gezien als de ogen van AA.
Saan de ziener, met haar felrode kleur de grootste van de drie zonnen, Saai de alwetende met een kleine blauwe bol, deze staat het kortst aan de hemel, Shih de wachter een trage witgele reus. De zonnen staan afwisselend alleen of met meer aan de hemel, met als resultaat dat het eens in de twee en half jaar een week donker is, oftewel Immerduister

Magie

- Ashkahische Magiers. Voor het huidige rijk werd het land lang geregeerd door het keizerrijk van Ashkah. Hierin hadden wetenschap, mystieke kunsten en magie een plek. 

- Vleeswever. 
Een magiër van de Ashkahi die het vlees en de beenderen kan manipuleren alsof het klei is. De vleeswever kan zijn eigen lichaam niet aanpassen en het vleesweven bij anderen laat zichtbare sporen achter op het eigen lichaam.

- Bloedspreker. Een bezitter van de magie om het bloed te manipuleren. Met deze gave kon je boodschappen en levende voorwerpen door bloed verplaatsen.

- Bloedbad Een bad gevuld met ongeveer 5000 liter vitrus (varkensbloed). Met behulp van een bloedspreker kon je, door jezelf onder te dompelen in het bad, reizen van het ene naar het andere bad.

- Archemie van het Brandmerken.
De Itreyaans Administratti brandmerken hun slaven niet alleen oppervlakkig, maar met magie tot op het bot. Wanneer een slaaf zijn brandmerk zou verwijderen, komt deze na de heling vanzelf weer terug.
Om een brandmerk te verwijderen kon je, naast het officieel laten verwijderen van de tattoo door de Administratti, je wenden tot Ashkahische tovenaars, je eigen bot verwijderen of sterven.


Donkerling 
Een geheimzinnige gave van Mia. Ze weet zelf niet precies wat het inhoudt, maar het heeft te maken met haar schaduwkat Meneer Goedhart. In de verhalen ontdekt ze steeds meer over haar gave. Ze kan iemand met zijn eigen schaduw op zijn plaats houden. Ze kan zichzelf in de schaduwen verstoppen. Ze kan zichzelf via schaduwen verplaatsen naar een andere schaduw en ze kan andere Donkerlingen die in haar buurt zijn herkennen. 

Wezens

- Zandkraken, de belangrijkste roofdieren in de woestenij van Ashkahi. Ze hebben een wormachtig lijf en zwemmen door het zand alsof het water is. Ze eten alles wat ze te pakken kunnen krijgen. 

- Zijdelingen zijn de inwoners van de Drakenrugbergen. Het zijn spinachtige wezens rond de twee meter lang en beschikken over 3 paar armen. Ze hebben 2 grote zwarte bolle ogen en 6 kleinere. Ze hebben een geschubde donkergroene huid. De Zijdelingen worden geleid door een broedkoningin. Ze vermoorden hun bedgenoten, en kerven voor elk broedsel een ritueel symbool in hun wang.

- Braakwyrm,
een wezen dat leeft in de Fluister woestijn. Een zestig meter lange slangachtige zonder zichtbare ogen en neusgaten. Het heeft aan beidde uiteinden een gerimpelde bek, waaruit hij zijn volledige maag aangevuld met zuren kan uitwerpen over een prooi om deze daarna met prooi en al weer op te slokken.

Kijk jij ook uit naar deel drie, laat het hieronder weten.

Nieuwsgierig wat de leden van de literatuurclub van Nimmernacht vonden, dat lees je hier en hier.



Reacties op: Magic Monday De wereld van Nimmernacht

Meer informatie

Gerelateerd

Over

Jay Kristoff

Jay Kristoff

Jay Kristoff (geboren 12 November 1973) is een Australische auteur van fantasy e...