×

Recensie: Goed uitgewerkte personages en interessante verhaallijnen

Ons team van Hebban-recensenten leest en beoordeelt een groot aantal recent verschenen boeken in verschillende genres. Regelmatig lichten we een van deze recensies uit om het boek extra onder de aandacht te brengen. Zo beoordeelde Hebban-recensent Laurie 'De dochter van de apotheker' van Rebekka Eder.

Het gerecenseerde boek

De dochter van de apotheker

Auteurs: Rebekka Eder
Vertaler: Sylvia Wevers
Uitgeverij: Oceaan

Keulen, 1838. Anna Sophia houdt ervan om haar vader te helpen in de apotheek. En ze is trots op haar eigen recept: heerlijke keelsnoepjes. Wanneer de apothekersleerling August haar het hof maakt, lijkt ook haar toekomst rooskleurig. Ze zal met hem trouwen en hij zal de apotheek overnemen. Maar dan krijgt haar vader een mysterieuze ziekte, en begint August zich steeds vreemder te gedragen. Heeft hij misschien iets met de toestand van haar vader te maken? Tegelijkertijd keert banketbakker Franz Stollwerck terug van zijn reis door Europa. Hij is al van kinds af aan verliefd op haar en doet haar nu een huwelijksaanzoek. Anna Sophia zal een moeilijke keuze moeten maken.

Rebekka Eder (Kassel, 1988) studeerde Duitse taal en theaterwetenschappen. Ze werkte als tekstschrijver en journalist, maar concentreert zich nu volledig op het schrijven van romans.

Debuut van hoge kwaliteit ****

Door: Laurie Lans

Voordat de Duitse auteur Rebekka Eder fulltime schrijver werd, werkte ze als journalist en tekstschrijver. In Nederland debuteert ze met De dochter van de apotheker, het eerste deel in 'De Chocoladedynastie'. De vertaling is verzorgd door Sylvia Wevers. Dit boek is niet alleen een debuut voor de auteur, maar ook voor uitgeverij Oceaan boeken, een imprint van Park uitgevers. Deze uitgeverij is in de zomer van 2022 actief geworden en deze historische roman is een van de eerste boeken in het fonds.

In het Keulen van 1838 werkt Anna Sophia graag in de apotheek van haar vader. Ze is zeer geïnteresseerd in geneeskunde en ontwikkelt een eigen recept voor keelsnoepjes. Als apothekersassistent August haar dan ook nog eens het hof maakt, lijkt er een mooie toekomst in het verschiet te liggen. Ze zal met hem trouwen en hij zal op den duur de apotheek van haar vader overnemen. Alles verandert echter wanneer haar vader wordt getroffen door een mysterieuze ziekte en August zich steeds vreemder begint te gedragen. Anna Sophia heeft haar twijfels of hij wel te vertrouwen is. De chaos is pas echt compleet als jeugdvriend en banketbakker Franz Stolwerck terugkeert van zijn reis door Europa en Anna Sophia ten huwelijk vraagt. Haar vader is hier fel op tegen en dreigt haar te onterven. Ze zal een moeilijke keuze moeten maken, kiest ze voor de voor haar uitgestippelde toekomst of overwint de liefde?

'Door de vele perspectiefwisselingen blijft de vaart in het boek. Tevens brengt dit een zekere mate van spanning met zich mee.' – Recensent Laurie

Het verhaal begint met een kennismaking met de goed uitgewerkte hoofdpersoon Anna Sophia en het leven dat ze leidt. Direct wordt haar passie voor het genezen van mensen en haar trots voor het maken van haar keelpastilles door Eder belicht. Ze vormen de rode draad van deze roman en zijn daardoor tot het eind voelbaar. Door de gebeurtenissen in haar leven krijgt Anna Sophia veel voor haar kiezen, maar ze kan altijd terugvallen op haar pastilles. Naast Anna Sophia passeren meer personages de revue. De lezer maakt kennis met haar drie zussen, waarvan Wilhelmine een belangrijke rol in het verhaal gaat spelen. Ook zijn daar August en Franz, de mannen die het Anna Sophia erg moeilijk zullen maken. Al deze personages krijgen een eigen stem waardoor de uitwerking tot in de puntjes verzorgd aanvoelt. De verhaallijnen intrigeren allemaal, maar die van Wilhelmine steekt er, naast het verhaal van Anna Sophia, toch wel bovenuit. Het zorgt voor diversiteit in het boek, zonder dat het geforceerd aanvoelt. Voor de tijd waarin het verhaal zich afspeelt, is het hebben van gevoelens voor een vrouw ongehoord, maar Wilhelmine trekt zich hier niets van aan. Naast de passie en trots van Anna Sophia, steekt de auteur de trots en het rebelse karakter van haar jongere zusje niet onder stoelen of banken.

Door de vele perspectiefwisselingen blijft de vaart in het boek. Tevens brengt dit een zekere mate van spanning met zich mee, want ieder perspectief eindigt met een kleine cliffhanger die invloed heeft op de verhalen van de andere personages. Hierdoor blijf je het hele boek aan Eders lippen hangen. Tegelijkertijd met de zorgen van Anna Sophia is er ook politieke onrust, iets dat ook duidelijk wordt uitgelicht. Deze politieke onrust heeft namelijk invloed op het leven van Anna Sophia en Franz en daarmee ook op hun bedrijf. In het nawoord licht de auteur toe hoe ze voor dit boek onderzoek heeft gedaan en welke bronnen ze hiervoor heeft geraadpleegd. Dit onderzoek straalt af op het verhaal, dat met wat artistieke vrijheden is verrijkt. Dit, in combinatie met de goed uitgewerkte personages en interessante verhaallijnen, maakt De dochter van de apotheker van Rebekka Eder een historische roman met de zeer hoge kwaliteit die we van Duitse auteurs gewend zijn.

Laurie Lans vond de verplichte literatuurlijst op de middelbare school maar niets, maar leest inmiddels weer alles dat los en en vast zit. Ze leest voornamelijk Young Adult, maar pakt ook steeds vaker literatuur, romans, feelgood en thrillers op.

Meer recensies van Laurie:

2544 volgers

Reacties op: Recensie: Goed uitgewerkte personages en interessante verhaallijnen