×

Recensie: Een kleurrijk en onvoorstelbaar geheel

door Hebban Crew 11 reacties
De Zwitserse Joël Dicker werd in Nederland in één klap bekend dankzij het succes van zijn boek 'De waarheid over de zaak Harry Quebert'. Sindsdien schrijft hij gestaag door en voert hij in zijn meest recente roman zelfs zichzelf op als personage. Hebban-recensent Greet las het boek en beoordeelde het met de volle vijf sterren: 'een pracht van een misdaadroman.'

In 2020 verschenen bij uitgeverij De Bezige Bij en vertaald door Manik Sarkar.

Het mysterie van kamer 622 van Joël Dicker

Aan het begin van de zomer van 2018 verblijft een schrijver in het luxueuze Paleishotel in het Zwitserse Alpendorp Verbier. Hij verblijft in kamer 623 en verbaast zich erover dat de kamer naast hem het nummer 621-bis heeft. Langzamerhand wordt duidelijk dat jaren eerder een moord is gepleegd in kamer 622, waarvan het politieonderzoek nooit is afgerond. De schrijver besluit zich volledig op de onopgeloste moord te storten: wat gebeurde er twintig jaar eerder in kamer 622?

Met de precisie van een Zwitserse meester-horlogemaker neemt Joël Dicker ons in deze duivelse en adembenemende roman mee naar het hart van zijn geboortestad, waarbij een liefdesdriehoek, machtsspelletjes, verraad en jaloezie op de achtergrond meespelen.

Joël Dicker (1985) is een Zwitserse schrijver. Hij studeerde rechten aan de universiteit van Genève. De waarheid over de zaak Harry Quebert is zijn tweede roman, waarmee hij werd genomineerd voor de Prix Goncourt en winnaar was van de Grand Prix du Roman de l’Académie Française en de Prix Goncourt des Lycéens. In Nederland ontving hij voor dit boek de Prix Tulipe, een nieuwe Frans-Nederlandse prijs voor de beste Franse roman van het jaar. In Frankrijk zijn in korte tijd bijna 1 miljoen exemplaren van het boek verkocht en vertalingen zullen wereldwijd in meer dan dertig landen verschijnen.

Recensie: Sublieme plot *****

Door Greet Braem

Joël Dicker (1985) is een Zwitserse auteur met een rechtendiploma op zak. Hij debuteerde in 2005 en verwierf grote bekendheid met zijn tweede roman De waarheid over de zaak Harry Quebert, die een aantal grote Franse prijzen in de wacht sleepte. Dicker heeft op dit moment zes titels op zijn naam staan, de meeste ervan werden naar het Nederlands vertaald. Het laatste boek waar vertaler Manik Sarkar zijn tanden in zette is Het mysterie van kamer 622, een bijzonder intrigerende en lijvige misdaadroman.

Het is de zomer van 2018 wanneer schrijver Joël vakantie neemt in het Palace de Verbier, een luxueus hotel in de Zwitserse Alpen. Tijdens zijn verblijf op de zesde verdieping ontdekt hij dat er geen kamer 622 is, wel een kamer 621-bis. Dat intrigeert hem zodanig dat hij samen met een zekere Scarlet, die in de kamer naast hem verblijft, op onderzoek uit gaat. Ze ontdekken al gauw dat er twintig jaar geleden een moord gepleegd is in de bewuste kamer. De dader kon echter nooit opgepakt worden. De twee bijten zich vast in de zaak en dringen steeds dieper door in de levens en geheimen van een aantal bijzondere figuren.

Dicker neemt zijn publiek mee in een wervelwind van gebeurtenissen, de lezer weet niet wat hem overkomt.

Dicker neemt zijn publiek mee in een wervelwind van gebeurtenissen, de lezer weet niet wat hem overkomt. Aanvankelijk lukt het nog best om adem te halen, maar hoe meer de zoektocht naar slachtoffer, dader en motieven vordert, hoe moeilijker dat wordt. De auteur trekt zijn hele trukendoos open om zijn publiek mee te slepen en spanning te creëren. Het resultaat is een grote portie drama en een hoop intriges. Liefde, macht, jaloezie en wraak worden op onnavolgbare wijze verwerkt tot een kleurrijk en onvoorstelbaar geheel.

Het mysterie van kamer 622 is opgedeeld in vier delen, in totaal goed voor 74 hoofdstukken. De periode voor de moord krijgt extra veel aandacht, zodat de latere gebeurtenissen beter te kaderen zijn. Daarna wordt de focus gelegd op het weekend van de moord en wordt de afstand tussen de verschillende scènes steeds korter. Vervolgens wordt uit de doeken gedaan wat er een paar maanden na het verschrikkelijke weekend gebeurde en hoe de levens van de hoofdpersonages er drie jaar later uitzien.

'Als je iets echt wilt geloven, zie je alleen wat je wilt zien.'

Leidraad doorheen het hele boek is de zoektocht die Joël en Scarlet ondernemen. Het overgrote deel van de tijd bevindt de lezer zich echter midden in het gebeuren van weleer. Intrigerend is de steeds terugkerende hint naar een voorval van vijftien jaar eerder, er wordt dan ook constant gesprongen in de tijd. Dicker heeft er geen gemakkelijk verhaal van gemaakt, maar doet wel al het mogelijke opdat niemand het overzicht verliest. Zo wordt er voortgeborduurd op eerdere gesprekken of wordt iets vanuit een ander standpunt belicht, zodat de hoofdlijnen nooit ondergesneeuwd raken.

Wie vermoord is, blijft lange tijd een raadsel. Pas in het derde deel wordt dat mysterie opgehelderd, maar zodra die horde genomen is, kan het zoeken naar de dader geïntensifieerd worden. Er wordt steeds sneller gewisseld tussen de avond voor de moord en de gebeurtenissen van vijftien jaar ervoor. Het boek kent op dat moment een razende vaart en wordt ongelooflijk spannend. En net als je denkt dat je nu alles wel gehad hebt, neemt het verhaal opnieuw een onverwachte wending. Je zou bijna vergeten dat de auteur meer dan gemiddelde zorg besteed heeft aan zijn personages. Er is veel aandacht voor wat mensen drijft in het leven en hoe sommigen er een meester in zijn anderen iets te laten geloven. De verschillende personages komen bijzonder goed uit de verf.

De wow-factor zit hem in de opbouw van het verhaal, de originaliteit en de vele onverwachte wendingen.

Het mysterie van kamer 622 is een pracht van een misdaadroman. De wow-factor zit hem in de opbouw van het verhaal, de originaliteit en de vele onverwachte wendingen. De plot is gewoonweg subliem.

Meer moordmysteries

Greet Braem leest van alles, vooral thrillers maar ook romans en af en toe een jeugdboek, non-fictie of YA. Sinds 2018 recenseert ze literatuur voor Hebban en in 2019 is daar ook non-fictie bij gekomen. Ook doet ze graag mee aan leesclubs - als lezer of coördinator.

Reacties op: Recensie: Een kleurrijk en onvoorstelbaar geheel