Big history

Van het ontstaan van het universum over de donkere middeleeuwen en de wereldoorlogen tot de opwarming van de aarde en bemande ruimtevluchten naar Mars: met Big History schreef historica Cynthia Stokes Brown een intergalactische versie van Alice in Wonderland. Of hoe zou u de evolutie omschrijven van een atoom van drie keer niks tot een bol met meer dan zes miljard bewoners?
Big History is Stephen Hawkings meets Geert Mak. U brengt niet alleen een bezoek aan de Vikingen, de Mayas, de Azteken, de Incas en de Mongolen, maar komt ook alles te weten over de evolutie van de mens, het ontstaan van de landbouw, de ontdekkingsreizigers, de industrialisering, de godsdiensten, de werking van DNA, de bevolkingsaanwas en de ecologische impact van al deze zaken op onze planeet. Centraal staat de kruisbestuiving tussen wetenschap en geschiedenis. En de vaststelling dat de vijfduizend jaar beschreven geschiedenis maar een miljoenste (!) van de levensduur van de aarde uitmaakt. Als we willen begrijpen in wat voor een wereld we leven en wie we zijn, moeten we voorbij de geschreven bronnen kijken, vindt de auteur.
Alles wat u ooit wilde weten over de relatie van onze soort met de planeet maar nooit durfde vragen, gebald in 384 bladzijden. Alstublieft.

Is Big history het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Big history