Een veiliger oord - Deel 3 Broederschap

Gelezen 9 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 10 Favoriet 1 Recensies 0
Literatuur & Romans Artikelen 2 Spots 1   Topics 0

Frankrijk, 1792. De jonge Republiek wordt vanbinnen verscheurd door burgeroorlog en vanbuiten bedreigd door de grootmachten van Europa, die de monarchie met geweld willen herstellen. De Revolutie hangt aan een zijden draadje. In de oplopende spanning klinkt steeds luider de roep om daadkrachtig optreden van de overheid, totdat de Terreur niet meer te stoppen is.

Botsten in Gelijkheid republikeinen en royalisten met elkaar, in Broederschap komt het tot een confrontatie tussen de wapenbroeders van het eerste uur: onkreukbare idealist Robespierre en pragmatische levensgenieter Danton. Dantons manoeuvres maken hem rijk - en kwetsbaar voor chantage. Robespierres rigide opvattingen maken hem machtig - en angstaanjagend. Desmoulins, vriend van beiden, levert zijn messcherpe kritiek zonder aanzien des persoons en raakt verpletterd in de titanenstrijd, waarvan er maar één de overwinnaar kan zijn

Signatuur
07 oktober 2014