Op missie naar Irak

In 2004 is Marike Ooms voor haar werk als militair arts viereneenhalve maand uitgezonden naar Irak. In dagboekvorm beschrijft ze wat ze daar, samen met haar collega's, heeft meegemaakt op militair, medisch en persoonlijk gebied. Er wordt in de media veel geschreven over dit onderwerp. Voor mensen die van binnenuit willen weten hoe een militaire uitzending eruit kan zien en hoe een Nederlandse militair een uitzending kan beleven, is dit boek een mooie en eerlijke illustratie. Ooms heeft een hoop meegemaakt: schietincidenten, auto-ongevallen, een hinderlaag, maar ook minder spectaculaire dingen. En ze heeft ook gezien dat er in Irak meer bestaat dan alleen maar oorlog.

Er is al langere tijd veel te doen over de Nederlandse bijdrage aan de missies naar de brandhaarden in het Midden-Oosten. Daarom is het goed dat militairen die erbij zijn geweest, over hun ervaringen vertellen. Op die manier horen we het uit de eerste hand. En dat helpt om onze kennis van deze materie te objectiveren. Op missie naar Irak komt alleen al wat dat betreft uitstekend van pas.

Is Op missie naar Irak het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Op missie naar Irak