Een zeer actueel verhaal

A van Steeg 19 juni 2020
Susanna Esther heeft met 2020 Kamp Alpha een zeer actueel boek geschreven. Er heerst namelijk een onbekend bacteriële virus in de wereld. Als virusverspreider worden de huisdieren aangewezen en deze dienen dan ook geruimd te worden. Ondertussen kent het land razzia’s en verdwijnen mensen opeens.

Arjen en Lisette zijn beiden hun huisdieren trouw en besluiten zich te verzetten. Ze kunnen met een transport mee om zo hun huisdieren en zichzelf in veiligheid te bieden. Ze ontmoeten elkaar tijdens dit transport en al snel trekken ze met elkaar op. Ze arriveren in Kamp Alpha en ontdekken dat er al veel mensen hun zijn voorgegaan. Wat is er toch aan de hand? Waarom moeten ze ver van de wereld in quarantaine? Al snel ontdekken ze dat ze niet zo veilig zijn dan ze denken.

Naast Arjen en Lisette leren we ook Sophie kennen. Ze weet wat ze wil en zet zich in voor een nieuwe politieke partij. Daarnaast maken we kennis met een laborant die een hele andere visie heeft op dit mysterieuze virus. Elke persoonlijkheid heeft zo zijn geschiedenis en redenen om te kiezen voor zichzelf. Maar hoe kunnen ze deze bacteriële virus zo snel mogelijk indammen?

Wanneer de twee besluiten het kamp te verlaten ontmoeten ze een jong meisje, die al bij de boerderij woont waar ze aankomen, die ook uit een kamp is vertrokken en op zoek is naar haar zus. Gezamenlijk gaan ze op zoek naar haar zus. Zal het ze lukken om het meisje te helpen?
2020 Kamp Alpha is een boek wat een ontzettend fijne schrijfstijl heeft en als een sneltrein leest. Door het actuele thema denk je als lezer geregeld: Dit lijkt nu ook bijna te gebeuren in Nederland in grote lijnen. Het boek kent een zeer open eind, maar wat blijkt; er komt nog een vervolg op dit eerste boek.

De thema’s voelen beklemmend aan en geven vaart aan het verhaal. Je voelt de onderliggende spanning en het boek laat de lezer niet onberoerd qua spanning en ontwikkeling. Het vraagt om door te lezen.

Susanna Esther heeft al meerdere titels geschreven, waarvan ik De stem heb gelezen. Ik vond dit boek geen hoogvlieger en was wat sceptisch om haar nieuwe boek te lezen. Nou ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik dit 2020 Kamp Alpha gelezen heb. Het is een boek die de personages een gezicht geven en de situatie vrij gedetailleerd beschrijven. Ik ben benieuwd naar de volgende ontwikkelingen in het tweede deel.

Meer recensies van A van Steeg