Een goed debuut is De bloemist (3.5*)

A van Steeg 20 maart 2024
De bloemist is het debuut van C.L. Pattison en speelt zich af in Engeland waar Amy zich alleen voelt en graag een sociaal leven zou willen hebben, maar wat als juist dit haar wel eens duur kan komen te staan? Welke keuzes maak je dan? Pattison neemt de lezer mee psychologische thriller waarbij bloemen en mensen een belangrijke rol spelen. Maar komen deze twee factoren goed bij elkaar?

Amy Mackenzie heeft haar naam weten te maken in de bloemenwereld en ze heeft al meerdere vermogende klanten mogen voorzien van haar prachtige creaties. Haar zaak draait ze samen met Claire en het gaat haar voor de wind. Privé heeft ze het minder voor elkaar. Ze heeft geen vrienden wat ze wel graag zou willen. Als ze via de klant James Elliott zijdelings Izzy leert kennen, trekken de vrouwen al snel met elkaar op. Maar de vrouw van Jamie, Eleanor vindt het maar verdacht dat Amy juist nu met Izzy bevriend is geraakt. Als Izzy dan ook nog eens dood wordt gevonden, lijkt de verdenking naar Amy te gaan. Maar wat als blijkt dat het gevaar dichterbij is dan Amy ooit had kunnen denken? Wie zijn er dan nog veilig?

De bloemist is een psychologische thriller die een goede verhaallijn kent. Maar naar het eind toe vond ik het verhaal toch wat minder sterk worden. Dat er wat speelt, voel je continu tussen de regels door en meerdere mensen zijn verdacht. Het prachtige huis waar Eleanor en James wonen is een belangrijke locatie in het verhaal en zag het helemaal voor me. Als Pattison de dader bekend maakt, zal menig lezer zeker verrast zijn, maar de uitwerking van de reden vond ik wat summier. Hier had eerder in het verhaal al meer aandacht aan besteed kunnen worden om echt tot een sterke psychologische thriller uit de verf te komen. Het is voor een debuut een goed verhaal, maar ik miste wel een aantal sterke plotwisselingen om echt omver geblazen te worden.

Een leuk gegeven vind ik toch de uitleg over een aantal planten en hun uitwerking. Dit past heel goed binnen het thema van het boek. De korte hoofstukken maken het verhaal vlot leesbaar, de personages zijn interessant en de setting is goed gekozen, maar het plot had sterker uitgewerkt kunnen worden. Ik hoop dat Pattison zeker blijft schrijven want het zit zeker in de auteurs vingers. De bloemist is een vermakelijke thriller geworden en ik geef het dan ook graag 3.5 sterren

Meer recensies van A van Steeg