Door jou ben ik mij laat zien dat liefde voor iedereen is

Aimee 04 oktober 2019

Door jou ben ik mij, het YA-debuut van de Nederlandse Hinke van Abbema, is precies wat we nodig hebben anno 2019. Een diverse coming-of-age roman, die een paar interessante thema’s combineert en laat zien dat het allemaal goed is.

Jonathan is achttien en woont met zijn ouders, broertje en twee zusjes in Rotterdam. Wanneer hij met zijn broertje een wedstrijd van Feyenoord bezoekt, ontmoet hij Marouan. Al snel ontwikkelen de jongens gevoelens voor elkaar. Alleen is Marouan al wel uit de kast en Jona nog niet. Want hoewel hij hele liefdevolle ouders heeft, zijn ze ook erg gelovig.

Het hoofdthema van deze roman is homoseksualiteit, en Van Abbema laat zien dat dit prima samen kan gaan met geloven in God. Er worden vraagtekens gezet bij de interpretatie van de Bijbel:

“Nou, het is onzin. Dat God zoiets niet zou willen. Hij heeft je gemaakt. Je bent zoals je bent en jij bent prachtig. Weet je dat wel? Ik kan niet geloven dat God vervolgens wil dat je je leven lang alleen blijft. Dat je geen liefde mag.”

Het is voor Jona moeilijk om uit de kast te komen, omdat zijn ouders en kerkgenoten ervan overtuigd zijn dat het niet strookt met het geloof. Jona is heel erg op zoek; naar zichzelf, naar God en naar een plek voor zijn relatie met Marouan.

Maar ook los van het geloof kan uit de kast komen lastig zijn. Het boek gaat in op de negatieve of onhandige opmerkingen die mensen (bewust dan wel onbewust) soms kunnen maken. Ook behandelt het zelfs agressieve reacties op homoseksualiteit. Gelukkig heeft Jona hele fijne vrienden die alles heel goed oppakken. En is hij stapelverliefd op Marouan, die heel rustig en begripvol is. De relatie tussen Marouan en Jona is er een om jaloers op te zijn en als lezer geniet je daarvan mee.

Wat Van Abbema veel doet in dit verhaal is dingen bevragen. De personages stellen constant vragen over zaken die mensen al snel voor waar aannemen. Ook hebben ze serieuze gesprekken en discussies. Er wordt veel en kritisch nagedacht en dat maakt dit verhaal heel interessant. Het zet daardoor ook de lezer aan het denken. Het boek is erg leerzaam en daagt uit.

Naast alle gewichtige thema’s is het belangrijk te onthouden dat dit boek ook gewoon een heerlijk romantisch liefdesverhaal is. Jona en Marouan zijn een fijn koppel, ze hebben leuke vrienden en een lieve familie en iedereen kan het goed met elkaar vinden. Hier en daar wordt het verhaal afgewisseld met hoofdstukken waarin alleen het appcontact tussen Jona en Marouan te lezen is. Dan kun je niet anders dan wegzwijmelen.

Door jou ben ik mij is kortom een belangrijk, maar vooral ook romantisch en fijn te lezen boek. Het laat zien dat liefde alles overstijgt en dat het niet uitmaakt wie je bent of waar je in gelooft. Een hoopvolle en leerzame YA-roman.

Meer recensies van Aimee