Niets veranderd in 2000 jaar

Alex Degeling 01 maart 2024
Keizers van Rome is een zeer prettig leesbaar verslag over het leven (en dood) van de eerste 11 keizers. Suetonius neemt ook Julius Caesar mee maar die is nooit keizer geweest.
Door Suetonius krijg je wel een ander beeld van een aantal keizers dan wat ons is voorgeschoteld door bijv Robert Graves of de kerk.
Tiberius is ook bij Suetonius een hork maar zijn moordlust komt bij Graves niet over het voetlicht. Claudius komt er helemaal bekaaid vanaf. Leek hij bij Graves op een redelijk vriendelijke oom bij Suetonius blijft daar niet veel van over. Moordlust, hebzucht, wellust en wraakzucht voeten ook hier de boventoon.
Bij Nero rept Suetonius niet over christenen die de schuld van een brandend Rome in de schoenen geschoven kregen.

Als je dit boek leest besef je dat er eigenlijk in al die jaren niets is veranderd. Wij worden nog steeds geregeerd door idioten, zakkenvullers, demagogen, moordenaars, leugenaars enz. De spreekwoordelijke 'witte raaf' is ook hedentendage ver te zoeken.

Helaas de geschiedenis leert ons dat op bestuurlijk niveau 'panta rei' geen opgang doet.

Wie wil genieten van een 'fraai' stuk geschiedenis kan zich aan dit boek geen buil vallen. Goed leesbaar, onderhoudend en bij tijden zeer vermakelijk.

Meer recensies van Alex Degeling