The White Album heeft bij Beatlesfans en (vaak zelfbenoemde) kenners sinds het uitkomen van dat album tot controverses geleid. Een eerste indruk zou inderdaad kunnen zijn: "wat een rommeltje" al die verschillende stijlen en het gebrek aan samenwerking. Maar na een paar keer luisteren komt de brille weer naar boven. Soms heeft een album wat tijd en aantal keren luisteren nodig om tot wasdom te komen. Ook bij dit album blijkt de genialiteit van de heren uit Liverpool. Dit boekje bespreekt elk nummer van het album en zet het in de context van de gebeurtenissen van die tijd. Dan blijken liedjes die ogenschijnlijk niets om het lijf hadden een soms zware politieke en soms sinistere inhoud te hebben. Dat laatste sprak vooral Manson aan die in een aantal nummers een boodschap zag en hoorde die het einde van de samenleving van dat moment aankondigde met ernstige gevolgen voor een aantal mensen die de bevliegingen van Manso cs niet overleefden.

Leerzaam om de vele nummers van het album in de politieke, sociale en psychologische context van eind jaren '60 geplaatst te zien. Hoewel het soms erg speculatief overkomt. En dat zal wel zo blijven. Lennon en Harrison kunnen niet meer vertellen wat hen dreef tot het schrijven van die nummers en McCartney en Starr hebben zich op een enkele uitzondering na er ook nooit over uitgelaten.

Hoe dan ook, voor elke liefhebber van The Beatles is het een leuke toevoeging aan hun kennis en boekenkast vol met andere boeken over de Fab Four.

Reacties op: Topalbum van de Fab Four ontleedt

The Beatles, or the 'White Album' - Mark Goodall