Romantisch griezelen

Alex Degeling 05 januari 2023
Deze 'gothic novel' uit 1794 heeft alle kenmerken van dat genre in zich. Romantiek, spanning, horror (echter niet te vergelijken met wat wij tegenwoordig onder horror verstaan) en dat allemaal in donkere, duistere kastelen van gotische architectuur.

De hoofdpersoon van dit verhaal, Emily, is enerzijds een jonge dame met heftige emoties, zij huilt heel wat af en valt regelmatig flauw van de spanning en is anderzijds toch wel doortastend.

Het boek neemt ruim de tijd om de belevenissen van Emily cs te beschrijven en doet dat geheel naar de stijl van die tijd in hele lange zinnen met heel veel bijzinnen die de lezer nopen het hoofd erbij te houden. Voor veel hedendaagse lezers, en zeker de jongere met hun korte concentratieboog, zijn deze boeken te landradig en het verhaal daarom te traag.

Maar wie wil genieten van ouderwetse, hoofse, romantiek met een portie 'suspence' kan zich prima laven aan dit boek.

Meer recensies van Alex Degeling