Een aanrader in het historische genre!

Amarins 02 mei 2023
Het verhaal speelt zich af in Londen 1897. Rowena Blythe is rijk, knap en vooral verwend. Haar vierentwintigste verjaardag nadert, dus haar ouders verwachten dat ze met een goede partij trouwt. Speciaal voor deze verjaardag laten ze een portret van haar schilderen. Terwijl iedereen met ingehouden adem wacht op de aankondiging van een verloving, wordt Rowena halsoverkop verliefd op Bartek, de assistent van de schilder. Hij is wild, romantisch en artistiek. Maar Rowena weet dat haar ouders hem nooit zullen accepteren.

Tracy Rees komt uit Wales, ze studeerde in Londen en Cambridge en werkte bij een uitgever en als professioneel hulpverlener. Maar nu doet ze wat ze altijd zo graag wilde, schrijven! De lelievallei is haar vijfde vertaalde roman naar het Nederlands.

Wanneer je begint te lezen in De lelievallei is het even zoeken naar de leesflow. Er komen veel namen en gebeurtenissen op je af waardoor het even wennen is. Maar al gauw krijgt het verhaal wendingen waarvan je alleen maar kan genieten. Al lezend krijg je het gevoel dat je in een soort van kostuumdrama zit en raakt het een tikkeltje aan de Bridgerton familie.

Het is smullen van een hele fijne verhaallijn, er zitten een aantal verrassende plotwendingen in en de personages zijn prachtig uitgewerkt. Waar ik eerst een gruwelijke hekel had aan Rowena wist ze me toch mee te krijgen en sympathie voor haar te laten groeien. Ook Pansy, de werknemer van de familie groeide in het verhaal uit tot vrouw met kracht. Dan is er nog Olive. Waar ik eerst niet zoveel hoogte van haar kreeg wist ze me later te raken. Een vrouw met moed en kracht.

Vooral de prachtige thema’s en de diepere lijn in dit verhaal hebben me laten genieten. Het draait uiteindelijk in dit verhaal om moed, om wilskracht maar ook om er bij te mogen horen, ondanks wat je verleden of je status is. Dit verhaal geeft heel goed weer hoe in die tijd de rangen en standen zich verhielden.

Het verhaal kent drie vertelperspectieven. Hierdoor krijg je een goed beeld van de verschillende hoofdrolspelers en hun geliefden. Maar ook een goed beeld van de keuzes en de gevoelens van Pansy, Olive en Rowena. Verraad en intrige missen in dit boek niet. Daardoor wordt de spanning naar het einde opgevoerd en krijgt het uiteindelijk een verrassend einde. Het einde wordt naar mijn idee wel wat snel afgewerkt, maar dit heeft me eigenlijk niet echt gestoord.

Al met al een heerlijk boek van de hand van Tracy Rees. Een aanrader binnen het historische genre. Liefhebbers van kostuumdrama’s en van de Bridgertons zullen met dit verhaal ook zeker aan hun trekken komen.

Meer recensies van Amarins