Een boek met plussen en minnen!

Amarins 23 september 2022
In het leven van Mara loopt niet alles op rolletjes. Ze sleept zich elke dag naar haar werk en haalt hieruit weinig voldoening. Thuis zorgt ze voor drie pubers en haar man Liam slaat waterputten in Oeganda. Dan komt het vreselijke bericht dat Liam is omgekomen. Verslagen moet Mara een weg zien te vinden door een woud van financiële moeilijkheden, rouw en ernstige puberproblematiek. Wanneer ze denkt het allemaal niet meer aan te kunnen schiet een vroegere vriendin haar te hulp en begint Mara langzaam aan weer een beetje het licht te zien.

Dichterbij dan ooit is geschreven door Cynthia Ruchti, een Amerikaanse schrijfster van christelijke romans. Dichterbij dan ooit is haar tweede roman en tevens ook haar tweede roman die vertaald is naar het Nederlands. Haar eerdere roman ‘Schijn door mij’ kwam vorig jaar uit.

Toen ik begon te lezen met ‘Dichterbij dan ooit’ had ik het moeilijk om in het verhaal te komen. De schrijfstijl vond ik ingewikkeld en ik had het gevoel dat ik de verhaallijn maar niet te pakken kon krijgen. Hoe verder ik in het boek kwam hoe beter het uiteindelijk ging.

Hoewel ik moeilijk in het verhaal kon komen grepen de personages me wel aan. Ze zijn mooi uitgewerkt. Wat een verdriet en ellende moeten Mara en haar kinderen doorstaan. Ondanks alles blijft ze rechtop staan en weet ze uiteindelijk door middel van de mensen om haar heen het leven weer op te pakken.

Dichter bij dan ooit is een boek met enorm veel emoties en gevoelens. Het is een boek met vooral thema’s als rouw en verdriet maar het gaat ook vriendschap en hoop. Vooral dat laatste lees je gedurende het hele verhaal tussen de regels door. Ondanks dat ik niet lekker in het verhaal zat raakten een heel aantal passages me toch. Regelmatig moest ik toch een brok wegslikken en dacht ik bij mezelf: hoeveel ellende kan een mens aan?

Wanneer je als lezer in een periode van rouw of diep verdriet zit kan ik me voorstellen dat het verhaal van Mara je troost biedt en je veel herkenning vindt. Zeker de Christelijke lezers zullen uit het verhaal van Mara hoop en troost kunnen putten.

Al met al voor mij een boek van plussen en minnen. Mijn verwachtingen waren hoog, doordat ik van haar eerste verhaal ontzettend had genoten.Ik kan er niet zo goed de vinger opleggen waarom ik niet echt in het verhaal kwam. Mijn gevoel zegt dat de vertaling wel eens de oorzaak kan zijn omdat ik bij de engelse versie toch heel veel lovende reacties tegenkom.

Ik kijk zeker uit naar een nieuw verhaal van Ruchti. Ze heeft bij haar eerste boek zeker bewezen dat ze kan schrijven. En uiteindelijk heeft ze me met Dichterbij dan ooit ook zeker hier en daar weten te raken.

Het boek krijgt van mij drie sterren.

Meer recensies van Amarins