Een bijzonder mooi verhaal!

Amarins 15 februari 2022
Viola wordt wakker in het bed van Jochem. Ze is de avond daarvoor met Jochem meegegaan naar huis. Uiteindelijk voelen ze zich tot elkaar aangetrokken en krijgen een relatie. Maar al gauw wordt Jochem geconfronteerd met de liefde uit zijn verleden en de gevolgen daarvan. Hierdoor komt hun relatie op scherp te staan. Viola is compleet van slag en verbreekt de relatie met Jochem. Maar al gauw hebben haar familie en vrienden een oordeel over haar reactie en wordt ze ook nog eens verrast met een geheim uit het verleden waardoor haar leven een totaal andere wending krijgt. Viola krijgt spijt van zaken en keert terug bij Jochem. Ze beseft dat familie niet altijd uit bloedverwanten hoeft te bestaan. Ze gaat uiteindelijk op zoek naar haar roots en Jochem is hierbijeen grote steun voor haar. Jochem en Viola reizen af naar Oostenrijk en Ierland om uiteindelijk achter de waarheid uit het verleden te komen.

Toen Marieke Douwes een oproep deed voor een blogtour rond haar boek Klavers, Edelweiss & Sachtertorte reageerde ik meteen. Het boek was me niet onopgemerkt gebleven en ik was erg nieuwsgierig naar het verhaal. En wat voor verhaal! Wat heb ik genoten! Heel klein minpuntje, er waren wel heel veel personages waardoor het in het begin echt opletten geblazen was!

Het boek leest erg vlot door de fijne schrijfstijl die Marieke gebruikt maar ook door de gebeurtenissen in het verhaal. Er gebeurt zoveel in dit boek maar nergens wordt het overdreven of too much. Het volgt elkaar allemaal snel op, hierdoor weet ze de spanning goed op te bouwen, je voelt de emoties en het verhaal zit vol met verrassende wendingen. Je wilt alleen maar doorlezen tot je weet hoe het afloopt.

Het verhaal is overladen met prachtige thema’s. Heel bijzonder hoe Marieke op een integere wijze zulke moeilijke thema’s heeft beschreven. Op een zeer liefdevolle manier en ook met respect naar de personen die fouten hebben gemaakt. Op zoek gaan naar de roots is altijd intensief en zal ook voorzichtig plaats moeten vinden. Dit heeft Marieke op een prachtige manier verwerkt in haar boek.

De personages zijn zo fijn, je krijgt meteen een band met ze. Jochem, een hele fijne kerel met oog voor zijn partner en de mensen om hem heen. Een bijzonder liefdevolle man die het niet makkelijk krijgt maar toch zich er goed en positief door heen weet te slaan. Viola een vrouw die eerst kortzichtig is en reageert op een egoïstische manier. Maar al gauw weet ze de draad op te pakken met behulp van haar familie en ook Jochem. Ze groeit uit tot een zelfverzekerde vrouw die weet watze wil en die vooral doorzettingsvermogen heeft om de waarheid boven tafel te krijgen. Je wordt echt verliefd op deze beide personages en als het boek uit is, denk je nog lang over hen na!

Klavers, Edelweiss & Sachertorte is een geweldig verhaal over familiebanden. Over de zoektocht naar je roots. Een echte feelgood met natuurlijk een happy end. Ik zou nog uren kunnen lezen over Jochem en Viola. Stiekem hoop ik dat het boek een vervolg krijgt! Misschien over de zus van Viola?

Voor mij is het boek 4,5 ster waard. Een dikke aanrader voor feelgoodlezers maar ook voor lezers die geïnteresseerd zijn naar een zoektocht naar je roots. Uit ervaring weet ik hoe dat voelt en daardoor voelde het lezen van dit boek als een bijzondere ervaring.

Meer recensies van Amarins