Een prachtig positief verhaal!

Amarins 26 mei 2023
In 2009 wordt in China een jongen geboren met een schisis die niet bij zijn familie kan blijven. In Nederland dromen Tirza en Yke ervan om een kindje te adopteren. Samen met hun twee dochters reizen ze in 2010 af naar China om hun zoon Wen in de armen te sluiten. Liefs uit China is het verhaal over Wen, over adoptie, over schisis en het reizen door China.

Toen Tirza me benaderde om Liefs uit China te gaan lezen voelde ik me bevoorrecht! Een verhaal lezen van een mede adoptiemoeder vind ik altijd speciaal. Er gaan allemaal vragen rijzen, hoe ging hun procedure, gaat het nu goed met hun, wat voor avontuur hebben ze beleefd en nog veel meer. Op dat moment speelden onze eigen procedures en wat daarna kwam ook weer door mijn hoofd.

Wat heb ik genoten van je verhaal Tirza. Een heel eerlijk verhaal over adoptie, de hele spannende weg er naar toe, het maken van de vele keuzes, maar ook het verhaal na het in de armen sluiten van Wen. Ik voelde op heel veel vlakken herkenning, terwijl onze kids niet uit China komen maar van de andere kant van de wereld.

Je verhaal is puur, hier en daar ook rauw. De gevoelens en emoties die komen kijken bij het adopteren van een kindje heb je zo mooi geschreven. Eerlijk en oprecht, ik voelde gewoon wat jullie hebben gevoeld en heb zelfs een klein traantje weggepinkt. Het verhaal leest heel erg vlot door de korte hoofdstukken, het vlotte taalgebruik en de vaart die in het verhaal zit. De foto’s die je hebt toegevoegd vond ik erg waardevol, hierdoor krijg je een beeld van wie Wen en zijn naasten zijn.

Liefs uit China is een dikke aanrader. Adoptie wordt de laatste tijd zo negatief benaderd. Maar waar het om gaat is dat er een kind is dat hulp nodig heeft. En dat heeft Tirza geweldig beschreven in haar boek. De positieve kant van adoptie komt hier naar voren, terwijl echt niet alles zonder problemen verloopt. Maar het gaat over Wen, over een lief kereltje dat net als iedereen een fijn huis en leven verdient. En naast Wen zijn er nog veel meer kinderen die een fijn thuis verdienen, dat mogen we nooit vergeten!

Meer recensies van Amarins