Anya Niewierra- Het Dossier

Amber Drenth 26 maart 2024
‘De 46- jarige Josa Bresse wordt slachtoffer van een orgaanroof. De Nederlandse recherche stuit tijdens het onderzoek op het duistere DDR- verleden van Josta. Daarom keert Josta terug naar Oost-Berlijn, waar ze destijds als kunstvervalser deel uitmaakte van de zogenaamde ‘Königstein Gruppe’. Dit team van vervalsers dat werkte in opdracht van het toenmalige DDR- regime, werd vlak voor de val van de Muur door de Stasi afgevoerd naar de gevangenis Hohenschönhausen.
De reden: Het Dossier.’

Josta wordt op een ochtend heel verward wakker. Na het moeizame opstaan, de ‘rare’ datum, de lente die begonnen is, vindt ze onder de douche een litteken bij haar buik/ schaamstreek waar ze niets vanaf weet. Ze blijkt slachtoffer te zijn van orgaanroof. Haar nier is weg. Josta weet hier helemaal niets vanaf. Het vreemde is nog: waarom is ze in leven gebleven en hebben ze haar niet laten verdwijnen? Ze doet aangifte en de recherche begint te graven. Josta blijkt overleden te zijn in 1989. Wanneer er dan ook nog een aanslag op haar leven wordt gepleegd gaat ze ervan uit dat het iets te maken heeft met haar kunstvervalser verleden en besluit ze om op onderzoek te gaan.

Persoonlijk moest ik even in het verhaal komen. Ik zat er niet direct lekker in en dat vond ik jammer. Dit kan ook aan mezelf liggen want het verhaal op zichzelf is heel interessant en het maakt je nieuwsgierig naar hoe, wat en waarom.
Het verhaal wordt verteld vanuit twee perspectieven. Aan de ene kant hebben we Josta die erachter probeert te komen wat er is gebeurd en lezen we over haar verleden bij de DDR. Aan de andere kant hebben we ook iemand die erbij betrokken is. Ik ga niet verklappen wie dat is. Het is leuker om daar zelf achter te komen.
Doordat het vanuit twee perspectieven geschreven is, geeft dat een extra dimensie aan het verhaal. De schrijfstijl is erg realistisch. Anya heeft eerst onderzoek gedaan voor ze dit boek schreef, dus het lijkt echt op een verhaal wat zo waar gebeurd zou kunnen zijn. De personages hebben allemaal hun eigen functie binnen het verhaal. Het heeft een verrassend einde wat ik niet had verwacht.

Kortom een interessant boek met een prachtige cover en edges. Mocht je spanning gecombineerd met geschiedenis leuk vinden, dan is dit echt een boek voor jou!

Meer recensies van Amber Drenth