Colette Zwart - de ultieme heks

AmberSmeets 20 februari 2021
De Vergeten Tuin is het derde boek in de Kraaidorp reeks en neemt de lezer mee terug in de tijd. Het verhaal vertelt over de twaalfjarige Colette Zwart in het jaar 1621 (iets zegt me dat die 1 geen toeval is, want er komt nog een vervolg aan, heb ik vernomen). Colette verliest haar moeder op gruwelijke wijze wanneer zij als heks wordt verbrand.
Het meisje zint op wraak maar dat lukt haar niet meer. Ze wordt door een kasteelheer meegenomen naar zijn burcht, dagen reizen verder, samen met haar broer Bertus.
Daar vernemen ze dat hun hele familie ondergedompeld is in de magie, en dat ze niet meer alleen zijn. Ze blijken immers nog familie te hebben, zusjes die van kindsbeen af op de burcht zijn opgegroeid. Colette leert dat ook zij magie bezit en dat ze die kan gebruiken om haar moeder terug te krijgen, maar om dat te doen, moet ze terugkeren naar de vergeten tuin, een plek die haar moeder haar heeft getoond voor haar dood.
Maar alle magie komt met een grote prijs.

De Vergeten Tuin is niet zo bloedstollend spannend als de eerste twee boeken in de reeks, maar voor mij persoonlijk het beste boek van de drie. Het zat zo vol met onderhuidse spanning dat ik het op één avond heb uitgelezen, ik kon het gewoonweg niet meer opzij leggen. Colette Zwart is een complex figuur, maar ze werd zo goed uitgewerkt dat je haar wereld volledig begreep. Daarnaast zitten er ook een paar gigantische plottwists in het boek dat het verhaal volledig omgooien. Ik was op het einde compleet overdonderd. Ook als volwassen lezer zag ik dit niet aankomen, respect voor de auteur dat ze dit voor elkaar heeft gekregen.
In het najaar komt het vierde boek uit, ik sta alvast op de eerste rij.

Meer recensies van AmberSmeets