Superspannend en griezelig jeugdboek

AmberSmeets 20 februari 2021
Het Verlaten Huis is het tweede boek uit de Kraaidorp reeks, maar kan ook apart worden gelezen. Er wordt op heel vernuftige wijze terug verwezen naar het eerste boek, maar op zo'n manier dat de lezer het niet hoeft gelezen te hebben. Hoe dan ook is het wel een aanrader om boek 1 (De Duistere School) eerst te lezen.
Een gezin trekt in het vroegere huis van Quinten, het hoofdpersonage van boek 1, die samen met zijn vader halsoverkop uit Kraaidorp is vertrokken. Na de vorige gebeurtenissen werd hij uitgelachen en geweerd door zijn leeftijdsgenoten, tot het onhoudbaar werd. Enkel zijn overbuurmeisje Meike geloofde hem, maar zij is er niet in geslaagd om anderen daarvan te overtuigen.
Het nieuwe gezin geraakt snel bevriend met Meike en haar zus Elisabeth, en ze worden hechte vrienden. Op een avond blijven ze per ongeluk alleen thuis tijdens een heftige storm. En dan gaan alle lichten uit en begint het huis te beven. Alle kinderen geraken buiten westen. Wanneer ze weer ontwaken, is het huis veranderd in een verlaten en afgesloten gebouw dat duidelijk door magie wordt beheerst. De kinderen komen terecht in zeer penibele situaties en verdwijnen stelselmatig in het huis, ook al geraken ze er niet meer uit.

Het Verlaten Huis is duidelijk een grote stap verder gegaan in griezelige gebeurtenissen, gecombineerd met magie maar ook met ontwikkeling van de personages, die allemaal geloofwaardig overkomen. Er zit ook humor in het verhaal, wat nodig is om de donkere kant toch wel af en toe wat te verlichten. Het Verlaten Huis doet me nog meer denken aan de hoogdagen van R.L. Stine, en bezorgde me meer dan eens behoorlijk wat kippenvel. Een absolute aanrader, ook voor volwassen lezers, met een verhaal dat vraagt om meer.

Meer recensies van AmberSmeets