Fiction vs Non-Fiction

Angele 24 juli 2021
Forty signs of rain valt onder het genre climate fiction (clifi), echter, in ieder geval dit eerste boek uit de trilogie, zou zo uit het recente nieuws gegrepen kunnen zijn.

We volgen de Quiblers een schijnbaar alledaags gezin, bestaande uit Charlie een stafmedewerker van de US regering, zijn vrouw Anna wetenschapper, hun twee jonge kinderen Joe en Nick en we volgen Frank Vanderwal eveneens wetenschapper en een groep monniken uit "Khembalung ".
Hun levens komen bijelkaar met als gelijke noemer, inzicht te krijgen in klimaatverandering in zijn geheel, maar specifiek naar "abrupte" klimaatverandering, hetgeen o.a veroorzaakt wordt door het "acuut" tot stilstand komen van de Noord-Atlantische golfstroom.
De hoofdpersonages ontkomen er niet aan, en worden met de neus op de feiten van dit "voorspelde" fenomeen gedrukt en moeten naarstig op zoek gaan naar politieke, dan wel wetenschappelijke oplossingen voor dit probleem.
Ik ben benieuwd naar deel twee. Het eerste boek had mijnsinziens een opbouwende functie .

Meer recensies van Angele