Top

Angele 19 september 2019
Ik herinner me nog de verplichte literatuurlijst op het voorgezet onderwijs, Lord of the flies van William Golding, 1984 en Animal Farm van George Orwell.....
echter niet zo zeer Ira Levin.
Levin past echter uitstekend in dat rijtje thuis, met werken als "the boys form Brazil", "a kiss before dying" en "Sliver"; boeken, die een significante indruk op de lezer achter laten. Indrukwekkende verhalen die tot hedendaags, werelds denken aanzetten en wat mij betreft niet in een science fiction hoekje weggedrukt moeten worden, maar gevierd moeten worden, vanwege hun visionaire gehalte.
"This perfect day",is een roman, waarbij een ogenschijnlijk Utopia razendsnel een dystopian bijsmaak krijgt.
Chip, de hoofdpersoon leeft "gelukkig" totdat hij zich bewust wordt van de door UniComp (een supercomputer), opgelegde leef-en gedragsregels (en beperkingen)...en tot de ontdekking komt dat computers nóg worden geprogrammeerd en rebelleren een optie is.

Meer recensies van Angele