Fun Home: een subtiel verhaal van een vader en dochter-relatie

Angele Steentjes 05 februari 2023
Als Alison haar ouders vertelt dat ze lesbisch is, ontdekt ze bijna gelijkertijd dat haar vader ook homo is. En dan sterft hij een paar maanden bij een auto-ongeluk. In Fun home probeert Alison Bechdel antwoord te geven op de vraag: ‘Wie was mijn koude, afstandelijke vader?’
Met minutieus uitgewerkte tekeningen en in flashbacks wordt Bruce Bechdel en zijn gezin aan ons voorgesteld. Hij is leraar Engels en directeur van een uitvaartcentrum – dat de familie ‘Fun Home’ noemt. Schoonheid creëren is zijn passie, hij restaureert een gigantisch oud Victoriaans huis, de tuin die erbij is en decoreert het huis met allerlei opgeknapte goederen. Alison: ‘Hij kon afval in goud veranderen’. Vader had echter ook een duistere kant. Zijn woedeaanvallen, stiekem gedrag en een hooghartige afstandelijkheid maakt hem niet altijd gemakkelijk om mee te leven, laat Alison ons zien met een soms ongemakkelijke eerlijkheid.

Fun Home is ook erg literair, aangezien Alison en haar vader boeken met elkaar delen en de literaire referenties komen steeds terug in het verhaal. En met een indrukwekkende dialoog tussen haar en haar vader over hun homoseksuele voorliefde - waarin weinig wordt gezegd maar veel wordt begrepen - bewijst Alison Bechdel dat graphic novels ook literatuur kunnen zijn.

Meer recensies van Angele Steentjes