Koud zonder jou

Koud Zonder Jou Igor Znidarsic
Cover: Een vrouw met afgeplakte ogen met waterdruppels, in de boekhandel zou ik dit boek zeker pakken omdat ook voor de liefhebbers van Jo Nesbo en Stieg Larsson op de cover staat. Maar de Flaptekst zou mij over de streep trekken omdat het een thriller is van hollandse bodem.
Het verhaal:
Dit is het derde verhaal van Bianca en Joris, het verhaal is prima zo te lezen, maar voor de serieliefhebber het eerste deel is de Blindganger en het tweede deel heet de Uitverkorene. Zelf heb ik deze delen niet gelezen maar dat ga ik wel doen want van dit boek heb ik erg genoten en hebben mij nieuwgierig gemaakt naar Bianca en Joris.
Bianca en Joris zijn 2 rechercheurs van de politie, zij worden opgeroepen als er een vrouw word gevonden die door messteken om het leven is gebracht en al gauw word er een tweede vrouw gevonden. Al hoe wel zij niet op dezelfde wijze worden vermoord kunnen Joris en Bianca wel vaststellen dat zij door dezelfde moordenaar zijn vermoord. Dit zet druk op de zaak. Joris en Bianca proberen deze zaak op te lossen maar ook prive hebben zij keuzes te maken. Joris hoeft nog maar een paar jaar te gaan bij de politie en Joris weet niet of hij nog actief het gevaar wil opzoeken omdat hij ook graag thuis is. Joris heeft dan ook geen overuren staan terwijl Bianca juist bulkt van de overuren omdat zij een traumatische ervaring had in haar jeugd en daardoor blijft ze aan het werk om de wereld zo veilig mogelijk te maken.
Om niet teveel te verklappen, laat ik het hierbij. Als jullie al een boek van deze schrijver hebben gelezen weten jullie dat het verhaal goed doordacht is en zeer spannend is om te lezen. Hebben jullie nog niet kennnis gemaakt met deze schrijver en jullie zijn gek op Flikken of Baantjer dan zou ik zeggen, ga het proberen. Het leuke is het verhaal speelt zich af in Twente/Achterhoek.
Ik heb mijn nieuwe Baantjer gevonden. Ik ben een serielezer en Baantjer is voor mij erg voorspelbaar geworden en dit tweetal heeft mij verrast. Ik wil graag meer lezen over Bianca en Joris. Hoe zij moordzaken aanpakken spreekt mij aan het is verrassend totaal niet voorspelbaar en dat is Baantjer wel en het verschil met de scandinavische schrijvers is, is dat de moorden hier in Nederland plaatsvinden en niet in Zweden of Noorwegen waardoor het wat dichterbij is, de moorden zijn luguber net zoals bij Larsson en Nesbo dus de vergelijking snap ik zeker!

Meer recensies van Anita de Groot