From Russia with love

Anita 22 september 2020
Hubert Van Lier is een Vlaamse auteur. Nadat hij jarenlang als docent aan de Antwerpse Hogeschool werkzaam was, richtte hij samen met Leo Geerts de Schrijversacademie op.
In 2000 maakt Hubert Van Lier zijn debuut in thrillerland met Voltaire en de zaak Chemalo. Zijn verhalen spelen telkens weer in zijn stad, Antwerpen.
‘Rode lippen en onkruid’ speelt zich opnieuw grotendeels af in het Antwerpse, tussen Linkeroever, het Eilandje en de Meir. Onderzoeksjournalist, Robbe Tjerk, woont een bijeenkomst over het kraken van websites bij. Zijn ook van de partij Grete Maier, Kurt Bergman en een zeker Bolganov. Het is meteen de start van een onderzoek dat Robbe en zijn levenspartner Jasmien naar het Afrikaanse Funzi brengt en weer terug naar Antwerpen. Waar is Heidi Palt? Welke rol spelen Mavrov, Grete Maier, Kurt Bergman en Bolganov?
Het plot is rechtlijnig. Een enkele verwijzing naar het verleden dat Robbe deelt met Heidi niet te na gelaten, verloopt het verhaal in het heden en zonder al te veel zijsprongen.
Hubert Van Lier is een verteller. Met heel veel detail beschrijft hij de buurten waar de actie speelt, deelt hij informatie over zijn personages.
Ook de kater Balthazar krijgt het woord. De twee passages waarin hij zijn gedachten laat gaan over wat rondom hem gebeurt, zijn hilarisch. Ik had zo’n beetje het idee dat Balthazar geïnspireerd werd op die andere bekende kat, Garfield. Eigenlijk wel jammer, dat hij zo weinig aan het woord komt.
Andere personages zijn dan weer zowat constant aan het praten. Sommigen een beetje te veel. Het is niet altijd duidelijk wie reageert of spreekt, vermits de ene repliek volgt op de vorige en er geen aanduiding is over de eigenaar van de stem en dat is best verwarrend.
De schrijfstijl is heel eenvoudig, soms een beetje te. Heel veel passages gaan over eten en drinken.
Het verhaal baadt in compleet wantrouwen. De Russen, de Oostenrijkers, de voormalige kanselier Schader, Heidi Palt, … Iedereen heeft een eigen agenda. Zelfs Robbe en Jasmien hebben geheimen voor elkaar. Iedereen liegt. Robbe ‘schippert’, zoals hij zelf beweert. Wantrouwen, liegen, misleiden, het zijn de kapstokken waaraan het verhaal ophangt.
De inzetten zijn dan ook hoog. Geheime overeenkomsten die kopstukken uit bepaalde regeringen de kop kunnen kosten, grote producenten van giftige stoffen die hun afzetmarkt willen uitbreiden. Er spelen grote belangen. Fictie, maar wel gebaseerd op waargebeurde feiten. Zo roepen de poloniumthee waarmee een onschuldige poetsvrouw wordt vergiftigd en de vermelding van enkele slachtoffers van de Russische geheime diensten in de UK herinneringen op die in ons collectieve geheugen zitten. Al zijn de slechterikken van dienst toch wel dikwijls grote sukkels die telkens weer het onderspit moeten delven.
‘Rode lippen en onkruid’ is een Robbe Tjerk-verhaal dat doet nadenken over de meedogenloosheid van grote multinationale bedrijven die om zichzelf te verrijken niets of niemand ontzien.

Meer recensies van Anita