Waar vind je je wortels echt? In je moederland of in jezelf?

Milouska Meulens, het gezicht dat we kennen van onder andere het Jeugdjournaal verteld in Moederland openhartig over haar speurtocht naar zichzelf. Ze voelt zich nogal ontworteld. Hoezo dat dan? Haar broers en zusters en zelfs haar moeder heeft ze toch nog om zich heen, enkel haar vader is in 2017 overleden.

Om hierachter te komen en het te proberen te begrijpen duikt Milouska met de lezer in haar verleden. We zien een gezin met jonge kinderen die door de wispelturigheid van het onstabiele huwelijk van hun ouders heen en weer gesleept worden tussen Curaçao en Nederland. Want tja, in welk land is het eigenlijk beter vertoeven. De kinderen worden in Nederland regelmatig in opvang geplaats puur omdat de situatie thuis te onveilig blijkt.

Ondanks alles weet Milouska het VWO af te ronden en een carrière voor zichzelf op te bouwen. Ze bouwt zelf een gezin met 2 kinderen op en op het oog gaat het voor de wind. Totdat haar vader overlijdt en de klap met de hamer komt in de vorm van een depressie. Zal Milouska voor zichzelf kunnen ontdekken wat voor haar echt thuis is?

In een prettige schijfstijl wordt er een persoonlijk relaas ontvouwd die de lezer een blik geeft in de verschillende culturen waar iemand tussen gevangen kan zitten.

Meer recensies van Anna Bos-Chialastri