Een rasechte Rollercoaster

annannette 14 januari 2020
Dankzij de Book Box Club had ik Heartstream, een ander boek van Tom Pollock al gelezen, en door mijn medelezers werd me meermaals verteld dat dit boek NOG beter was. (Ik vond het heel lastig om me dat voor te stellen, want ik vond Heartstream dus ook gewoon echt heel erg briljant). Ik sprong dan ook drie kilometer hoog de lucht in toen dit boek onderdeel was van de Hebban adventskalender en het gratis op mijn Ipad belandde.

Vanaf het allereerste begin is dit boek een grote rollercoaster. Normaal gesproken probeer ik hier een beetje uit te leggen hoe het plot in elkaar zit, maar eigenlijk is alles wat ik hier schrijf al per definitie een woord te veel. Het plot is een rollercoaster. En dat is eigenlijk alles wat je erover hoeft te weten. Alles wat je meer weet, gaat de lol, de verslaving en het overweldigende eraf halen. En dat zou zonde zijn.

Pete is absoluut niet het makkelijkste karakter om je mee te verbinden, maar ik vond zijn emoties, de manier waarop hij zijn paniekaanvallen en zijn angst beleefde, zo ongelooflijk goed geschreven dat ik helemaal met hem mee kon voelen. Dusdanig dat ik tijdens het naar huis lopen vanaf de bushalte een beetje harder ging lopen toen ik achter me voetstappen hoorde. De angst was ook bij mij een beetje in mijn lijf en hoofd gaan zitten.

Daarnaast vond ik het gebruik van de Wiskunde ongelooflijk tof. Als iemand die een voorliefde voor lezen altijd met een voorliefde voor wiskunde en andere exacte vakken heeft gecombineerd was dit boek echt een droom. Ik kon de wiskunde zowaar ook nog volgen (ondanks dat mijn jaartje wiskunde studie toch al wel even geleden is) en herkende heel veel reeksen, stellingen en ontdekkingen. De reeks van Fibonacci is ook altijd mijn favoriete wiskundige reeks geweest (tot grote irritatie van mijn familieleden aan wie ik hem constant probeerde uit te leggen toen ik 12 was).

En net als bij een echte achtbaan, gaat het nog wel eventjes duren voor ik gevoelsmatig ook echt uit die achtbaan ben gestapt. Ik ben voorlopig nog niet klaar met dit boek en ik vraag me ernstig af of ik dat ooit ga zijn.

Meer recensies van annannette