In de ban van je neus

anne1999 01 augustus 2019
Ik las dit boek omdat het overal bekend staat als een van de grootste werken uit de Duitse literatuur. Hoewel mijn Duits miserabel is, besloot ik het boek toch te lezen, in het Nederlands.

In essentie gaat dit boek over geuren en over moorden, maar voornamelijk over geuren. Een man, Grenouille, wordt geboren met een absurd reukvermogen, wat hem zijn hele leven stuurt in zijn daden. Hij wordt parfumeur en heeft als doel om de beste parfum ooit te creëren. Het boek wist me zeker te boeien en ik heb het in twee dagen uitgelezen, maar op sommige momenten is het ook zeker absurdistisch. Patrick Süskind gaat geen taboes uit de weg en schrijft zonder schaamte over de banaalste zaken, wat het soms ongemakkelijk maakt om verder te lezen, maar stiekem vooral ook heel leuk.

Het stoorde me dat ik me heel slecht kon inleven in het hoofdpersonage, omdat mijn reukvermogen functioneert op een normaal niveau. Ik kon me niet goed voorstellen hoe het is om als het ware in de ban te leven van je eigen neus, maar door de levendige schrijfstijl van Süskind was ik alsnog gemotiveerd om steeds door te lezen.

Meer recensies van anne1999