Indrukwekkend en meeslepend

anne1999 11 april 2020
Ik heb dit boek in één dag uitgelezen. De korte hoofdstukken slepen je mee in het verhaal van Eva, een ambitieuze vrouw van middelbare leeftijd en moeder van een meisjestweeling van 8 jaar, die haar moeder verliest en een burn-out krijgt en vervolgens ook zichzelf kwijt lijkt te raken. Als ze in een poging om meer over haar verleden te weten te komen, op bezoek gaat bij haar vader, psychiatrisch patiënt in een gesloten inrichting, die ze al meer dan 30 jaar niet heeft gezien, vindt ze antwoorden die ze misschien liever niet had gevonden, waardoor ze zelf ook grip op de realiteit lijkt te verliezen. Als lezer weet je op een gegeven moment niet meer precies wat werkelijkheid is en wat niet, waardoor je erg alert blijft.

Door de indringende doch vlotte schrijfstijl vliegen de pagina's aan je voorbij, maar het wisselende perspectief (tussen de jonge Eva en de volwassen Eva) houden je enorm goed bij de les. In het begin van het boek wil je graag meer weten over haar jeugd, wat me enorm motiveerde om door te lezen. Aan het einde van het boek wil je juist graag weten hoe het afloopt met de volwassen Eva, omdat dan de jongere Eva meer aan het woord lijkt te zijn.

Het boek is opgedeeld in drie delen: het eerste deel is gewijd aan haar kort geleden overleden moeder, Willemien. Het tweede deel besteedt meer aandacht aan de vader van Eva, Joost, die in een psychiatrische inrichting verblijft sinds Eva 8 jaar oud is. Het derde en laatste deel van het boek gaat over Eva zelf en bevat de ontknoping van de relatie met haar vader en de omgang met haar burn-out, hoewel de laatste hoofdstukken ook enige ruimte overlaten voor eigen interpretatie...

Meer recensies van anne1999