Wat is een hond

Annemarie 20 februari 2022
‘A dog is for life, but an old dog's wisdom is for ever’ schrijft de Sunday Telegraph over het boek ‘Oude wijze honden’ van Elli H. Radinger. Dat boek is mooi opgebouwd met in ieder hoofdstuk een nieuwe, fraaie levensles. Een ander recent boek over honden komt van onze eigen Arthur Japin ‘Honden voor het leven’, heerlijk verteld als een kinderverhaal dat ook voor volwassenen een aanrader is. Dit literaire debuut van de Amerikaanse Chloe Shaw geeft een psychologische kijk op de invloed van honden op de mens; hoe zij als mens heeft moeten leren omgaan met haar angsten, worstelingen en gesloten karakter zonder zich te verliezen in ‘de hond zijn’ zoals ze dat enigszins cryptisch omschrijft.

De neutrale titel ‘Een hondenleven’ dekt de lading wat dat betreft niet zo goed. De oorspronkelijke titel ‘What is a dog, a memoir’ geeft ook weinig prijs maar in een interview op Salon.com, een Amerikaanse liberale nieuws en opinie website, vertelt ze dat dit boek begonnen is als een essay. Vanuit het verdriet om haar overleden hond Booker begon ze na te denken wat honden in het algemeen betekenen en vertegenwoordigen. Ze is zich dat steeds blijven afvragen, meer nog dan waarom we van honden houden. Met haar eigen zes honden, waarvan er nu nog twee in leven zijn, duikt ze hier steeds dieper in.

Aan al haar zes honden wijdt ze een uitgebreid hoofdstuk, te beginnen met het overlijden van Booker in 2015. Tussendoor schrijft ze in korte hoofdstukken met de titel ‘Het hondenhok’ hoe zij bewust alleen thuis achterblijft om stil te staan bij Booker die dan een jaar dood is, terwijl haar gezin op vakantie gaat.
Het wordt niet helemaal duidelijk hoe zwaar het leven Chloe valt. Gaat het om angsten en onzekerheden waar meer mensen mee te maken krijgen of gaat het verder, richting een persoonlijkheidsstoornis of bijvoorbeeld fobieën. Haar schijfstijl maakt het de lezer niet gemakkelijk om de ernst te doorgronden. Zinnen als deze vormen geen uitzondering:

‘Hij vormde het hondendeel van het huwelijk waarin geleidelijk een tot dan toe ondoorgronde mens in mij was blootgelegd, de mens voor wie ik me had verstopt vanaf het moment dat ik mijn eerste hond had leren kennen – een kennismaking die gepaard was gegaan met het onmiddellijke, zij het onhoudbare besef dat een hond een heerlijke schuilplaats is voor een mens.’ (Pag. 15)

De lezer snapt wel ongeveer waar Chloe naartoe wil, maar waarom zo hoogdravend? Heldere taal kan zoveel krachtiger zijn. Maar misschien is dit een boek dat net wat beter tot zijn recht komt in de oorspronkelijke Engelse taal?

Ondanks het wat bombastische taalgebruik blijft het voor een hondenliefhebber leuk om over de honden van de schrijfster te lezen. Dit boek geeft weer eens een andere en geheel eigen kijk op dit thema. In Nederland wonen nu ongeveer 1,5 miljoen honden, bijna een op de vijf gezinnen heeft een hond in huis. Dan is het niet raar je eens af te vragen wat een hond eigenlijk is. Alhoewel dit boek ook zeker gaat over het grote verdriet bij verlies van een hond en de liefde die er (dus) was.

Meer recensies van Annemarie