Als het vuur je aan de schenen gelegd wordt.

Vage vuur – Tina Frennstedt
Uitgeverij HarperCollins
Paperback 352 blz. ISBN 9789402712056
Uitgave 7 maart 2023
Vertaald door Corrie van Bree

====Het prikt in haar neus en kriebelt in haar keel.
Het geluid van droevige, felle maar lichte strijkers snijdt door de slaapkamer.
Ze laat zich zwaar op bed vallen waar ze afwisselend en bewusteloos is en bijkomt. Linn hoest en haar benen lijken verlamd. Agressieve geelwitte vlammen stijgen op. De lucht is dik en dikke grijze rook stijgt naar het plafond.
De zuurstof is op en haar keel wordt dichtgesnoerd. Plotseling opent de deur en met haar laatste krachten probeert ze de deur te bereiken. De strijkers zwijgen en de deur wordt dichtgetrokken====

Het blijkt dat er een pyromaan actief is in het zuiden van Zweden.
Er zijn vier mensen om het leven gekomen bij de branden.
De pyromaan heeft een vast patroon; hij verwijdert de brandmelders, markeert de huizen met een rood cijfer en steekt het huis in brand.
Er is een vrouw die de brand heeft overleeft en ze weet zich te herinneren dat er tijdens de brand strijkmuziek werd afgespeeld in haar huis.
Dit komt rechercheur Tess Hjalmarsson bekend voor uit één van haar eerste moordzaken waar een kind als enige overlevende uit het brandende huis gekomen is.
Tot op de dag van vandaag achtervolgt deze zaak haar.
Zij was er min of meer emotioneel bij betrokken bovendien is de zaak nog steeds niet opgelost.

Samen met haar collega Marie Erling en profiler Carsten Morris start Tess een zoektocht naar de pyromaan.
Het lijkt er sterk op dat de dader op wraak belust is.
Hij lijkt ook niet te stoppen.
Langzaam komen ze de dader op het spoor alleen als Tess hem te dicht op de hielen zit blijkt dat ze zelf boven aan zijn dodenlijst staat.

Cold Case Vage Vuur is het derde deel over rechercheur Tess Hjalmarsson.
Dit deel is goed te lezen zonder dat je de andere delen hebt gelezen.
Ik vond het een spannend verhaal en het las voor mij als een trein.
Korte hoofdstukken met heden en verleden.
Het enige nadeel vond ik de kleine letters.

Rotterdam, 6 april 2023
Annemarie van de Kuilen 4*
Dit boek heb ik mogen lezen voor “World of Thrillers boekenclub 2023”.
Met dank aan Harper Collins.

Meer recensies van Annemarie van de Kuilen