Een realistische thriller

Annette Bons 12 december 2020
Ondermijnd is de debuut thriller van Suzanne van Brakel (1972). Suzanne studeerde rechten aan de Universiteit van Utrecht. Ze begon haar werkzame leven bij de regionale recherche in Rotterdam en maakte vervolgens de overstap naar een landelijk rechercheteam. In 2003 koos zij voor het Openbaar Ministerie en sinds 2007 is zij werkzaam als officier van justitie, gespecialiseerd in grootschalige fraude en witwaszaken.

Toen ik over ‘Ondermijnd’ las was mijn interesse direct gewekt. Gelet op de werkervaringen van Suzanne van Brakel, was ik erg benieuwd naar dit boek. Zelf ben ik ook werkzaam bij justitie en ik merk bij mezelf dat ik bij Nederlandse auteurs erg kritisch ben over de beschrijvingen van procedures enz.. In dit boek moest dat wel goed zitten.

Het boek beschrijft een erg actueel onderwerp, waar in de media ook met regelmaat aandacht aan wordt besteed.
Een erg realistisch boek en met een prettige schrijfstijl. Daarbij is de hoofdpersoon Kris een erg goed beschreven personage. Kris is een jongedame die weet wat ze wil. En ze wil van de uniformdienst bij politie naar de recherche. Voor die overstap krijgt ze een goede mogelijkheid. Ze vindt haar draai en loopt met enthousiasme in een tweetal zaken mee. De collega’s van Kris worden zo beschreven dat je als lezer het gevoel krijgt de teamleden te kennen. Maar naarmate er dingen in de onderzoeken mis lijken te lopen, ga je met Kris ook dezelfde teamleden langs waarbij Kris haar bedenkingen lijkt te hebben. Het lijkt er immers op dat er vanuit de politieorganisatie zelf onderzoeken worden gesaboteerd. Daarnaast is het privé leven van Kris ook goed beschreven. De moeizame relatie met haar vader speelt door haar leven en Kris lijkt haar werk ook van belang te vinden om goed te maken wat haar vader verkeerd heeft gedaan. Ook maken we kennis met de roeivriendinnen van Kris.
Een lekker weg lezend boek, waarbij je merkt dat het geschreven is door iemand met ervaring en verstand van zaken over het vak waar ze over schrijft. Fijne personages en ontwikkelingen en een goed plot!
Wat mij betreft een aanrader en als dit het debuut is dan vind ik dat er wel een opvolger kan komen, waarin ook Kris weer een rol speelt.

Meer recensies van Annette Bons