Een verhaal wat onder je huid gaat zitten.

Annette Bons 03 juli 2023
De Camino van Anya Niewierra stond al een poos op mijn e-reader. Ik was er zelfs al een keer in gestart, maar heb het boek toen weggelegd. Een van de dames van mijn favo boekwinkel, vroeg me al een paar keer of ik het boek al had gelezen. Nee dus. Steeds was er een ander boek, voor een recensie of omdat ik zin had in een ander boek. Nu ligt het boek voor nog geen € 10,- in de boekhandel. Een koopje! Voor mijn jarige schoonzus nam ik het boek mee voor tijdens haar vakantie. Een eindelijk startte ik toen zelf ook in het boek.

De inhoud
Het is precies een jaar geleden dat Lottes man onverwacht zelfmoord pleegde tijdens het wandelen van de Camino. Emil had als vluchteling uit Bosnië en Herzegovina een moeilijke jeugd, maar toch zou hij nooit zelfmoord plegen. Emil was een geweldige vader, was dol op zijn vrouw en gefocust op zijn werk. Lotte besluit exact dezelfde route te lopen, in de hoop erachter te komen wat hem tot deze beslissing dreef. Maar dan ontdekt ze dat Emil helemaal niet is wie hij altijd beweerde te zijn... een gruwelijk geheim uit het verleden dient zich aan.

Waarom ik de vorige keer het boek aan de kant heb gelegd? Ik heb werkelijk geen idee. Soms heb je dat een boek je de ene keer niet en de andere keer wel pakt. Deze keer pakte het boek me wel en hoe!
De schrijfstijl van Anya Niewierra is prettig vind ik. De hoofdstukken zijn geschreven vanuit Lotte. Ze worstelt nog steeds met de dood van haar man Emil. Tijdens het lopen van de Camino overnacht ze op exact dezelfde locaties als haar man. Van het lopen kan ze genieten en haar hoofd lijkt ook langzaag leger te worden. Tot ze af en toe het gevoel krijgt dat ze niet alleen lijkt te zijn. Gedurende haar tocht ontdekt ze dingen over de tocht van Emil die haar in verwarring brengen.
Tussen de hoofdstukken van Lotte door zijn hoofdstukken geweven over de belevenissen van drie jongens die in het voormalig Joegoslavië opgroeien.
Die hoofdstukken brachten me nu en dan in verwarring, maar na het lezen van het boek blijken deze hoofdstukken grote meerwaarde aan het boek te geven.
Een bijzonder goed boek vind ik het. Niet alleen hoe je in de gedachten en beleving van Lotte wordt meegenomen, maar ook hoe de geschiedenis van de oorlog in het voormalige Joegoslavië is beschreven. Hoe mensen van vriendschap naar haat gaan in een oorlog waarin bepaalde denkbeelden worden gepropagandeerd, opgepakt en uitgevoerd door mensen.
Toch speelt er ook een heel klein beetje romantiek door het verhaal. Erg mooi gecombineerd! Een aanrader dus. En een terechte winnaar van de Hebban thrillerprijs 2022!
Nu de paperback voor zo weinig te koop is in de boekhandel en in een heel mooie uitvoering ook nog, zou ik het boek gewoon gelijk gaan kopen. Je krijgt er geen spijt van!
Mijn nieuwsgierigheid naar de andere boeken van Anya Niewierra is bij mij gewekt en ik ga deze dan ook zeker lezen.

Meer recensies van Annette Bons