Een heerlijke thriller die ik heb verslonden !!

Annette Bons 13 juli 2023
In ruil voor een recensie ontving ik van Hebban.nl een wel erg mooi exemplaar van Tijgerlelie, de nieuwste thriller van Marion Pauw. Alleen al de omslag nodigt uit tot lezen.
Als fan van thrillers en met Spanje als favoriet vakantieland was ik erg benieuwd naar dit boek.
Een vriendengroep is fantastisch. Tot die zich tegen je keert.
Vol enthousiasme vertrekt de half-Spaanse Lili met haar vijf huisgenoten naar de Pyreneeën. Haar oom heeft haar gevraagd twee maanden op El Refugio te passen, zijn hotel dat in de wintermaanden door hevige sneeuwval afgesloten raakt van de bewoonde wereld. Op het allerlaatste moment besluit een van de huisgenoten een oude schoolvriendin mee te vragen, de flamboyante Monica. De rest reageert welwillend, maar door Monica’s aanwezigheid verandert de groepsdynamiek en er ontstaat een toxische sfeer. Lili valt steeds meer buiten de groep en op een avond loopt het zo vreselijk uit de hand dat er een dode valt.
Zeventien jaar later kampt Lili mentaal nog steeds met de gevolgen van het traumatische verblijf in de Pyreneeën. Als ghostwriter leidt ze een anoniem en geïsoleerd bestaan en antidepressiva houden haar op de been. Wanneer een van Lili’s oud-huisgenoten zelfmoord pleegt, besluit ze de anderen te confronteren met het verleden.
Wat ik niet wist was dat Marion Pauw toen ze met haar familie vanuit Australië naar Nederland terug verhuisde, ze in Leeuwarden kwam wonen. Ze ging wonen in de wijk Aldlân. En laat ik nu ook in Leeuwarden wonen en in dezelfde wijk zijn opgegroeid.
Hoofdpersonage Lili heeft Spaanse roots en haar jeugd is door de schrijfster op haar oude woonadres in Leeuwarden gesitueerd. Daar houden de overeenkomsten tussen Marion Pauw en Lili niet op.
In een interview vertelde Marion Pauw dat ze moeite had om ergens in haar jeugd ergens ‘bij te horen’. In de personage van Lili komt dat terug. Lili voelt zich in gezelschap niet altijd prettig en doet haar best om bij een vriendenclub te horen.
Als ze dan met haar vriendenclub naar Spanje gaat wordt die vriendschap zwaar op de proef gesteld tijdens het verblijf in Spanje en zeker als er een dode valt.
Lili blijft last houden van deze ervaring, mede omdat nooit echt duidelijk is geworden hoe deze persoon nu werkelijk is overleden. Als ze een schrijfopdracht uitvoert voor een bekende lifestyle-goeroe, wordt ze opnieuw geconfronteerd met een bepaalde groepsdynamiek binnen de groep mensen om deze man heen. Als ze in deze groep iemand treft uit het verleden, lijkt haar dat nog meer duidelijk te worden.
Het boek is verdeeld in hoofdstukken Toen en Nu. De hoofdstukken vloeien mooi in elkaar over. Was ik in het Nu dan wilde ik weten hoe het in Toen verder ging en andersom. Het boek was moeilijk weg te leggen, omdat ik steeds wilde weten hoe het nu verder ging. Ik verbaasde me erover hoe mensen veranderen door groepsdruk. Hoe mensen zich blink achter één persoon kunnen scharen met alle gevolgen van dien. De karakters van de personages vind ik goed uitgewerkt, met aandacht voor achtergronden van de personen.
Een heerlijk boek dat van begin tot eind boeide en ik in ruim twee dagen heb verslonden!

Meer recensies van Annette Bons