Een schelm of een heilige? De lezer mag de rechter zijn.

Annick Morel 28 oktober 2019
In deze roman maken we kennis met Donatien. Hij vertelt je zijn levensverhaal. Donatien (of de schrijver) is een meester in het vertellen en neemt je als lezer mee op sleeptouw bij al zijn avonturen doorheen verschillende landen van Europa en zelfs tot in Zuid-Amerika.
Je zit op de eerste rij en meer dan eens kom je achteraf tot het besef dat wat hij je vertelde misschien toch niet strookt met de waarheid. Dit maakte het voor mij tot een amusant en vermakelijk boek, ook al stelt Donatien daden die de wenkbrauwen meermaals doen fronsen.
Donatien is geboren in 1789, het jaar van de start van de Franse Revolutie. Tegen die achtergrond speelt het boek zich af en er zitten verschillende historische elementen in verweven. Telkens gebaseerd op de realiteit, maar uitgewerkt met de fantasie van de auteur.
De schrijver, MM Driessen heeft oa. een verleden als opera- en theaterregisseur. En dat zal je als lezer geweten hebben. Hij is een meester in het scheppen van een sfeer, het beschrijven van de omgeving waarin het verhaal zich op dat moment afspeelt en laat de personages in het verhaal verschijnen zoals acteurs de bühne opstappen en weer verlaten. Maar toch doet hij dit zonder ellenlange uitweidingen of opsommingen. Er staat geen woord of zin te veel.
Of Donatie nu een schelm is of een heilige of misschien gewoon mens als u en ik,… dat is aan de lezer om uit te maken na het lezen van dit knap geschreven boek.

Meer recensies van Annick Morel