Zijn er parallellen te vinden tussen mens en zeedier?

Annick Morel 17 juli 2023
De ik-figuur in dit boek gaat op zoek naar zichzelf, naar haar identiteit en haar plek binnen het genderspectrum. Dit doet ze door telkens de link te maken tussen haar leven en dat van een zeedier of een aspect dat te maken heeft met het water. Elk hoofdstuk behandelt een ander element.
Deze opbouw zorgt voor boeiende stukken met weetjes over het leven in de oceaan die ik met veel aandacht las. Maar anderzijds zorgt het voor een enorme versnippering van het verhaal van de ik-figuur. In haar levensverhaal worden voortdurend sprongen vooruit en achteruit in de tijd gemaakt waardoor ik soms het gevoel had iets voor de tweede keer te lezen. Hierdoor werd het geheel fragmentarisch en kon het boek me naar het einde toe nog maar matig boeien.
Het is een vlot geschreven verhaal over twee heel verschillende onderwerpen, een origineel gevonden manier om een' coming of age'verhaal te schrijven maar minder mijn ding.

Meer recensies van Annick Morel