Slapen of waken?

Annick Morel 17 juli 2023
Een boek over slapen en slapeloosheid... kan boeiend zijn dacht ik toen ik het boek toegewezen kreeg voor de Hebban Debuutprijs 2023.
We volgen in het boek Eliza die op dat moment in Noorwegen woont en er werkt aan het Instituut voor Slapeloosheid. Je volgt haar in haar zoektocht naar veiligheid, naar slaap, naar een doel in haar jonge leven.
De opbouw van het boek vond ik origineel. De afwisseling tussen de hoofdstukken waarin we het verhaal van het hoofdpersonage lezen, notities van Eliza, zaken die ze opzoekt uit de slaapwetenschap en de kunst en literatuur,... het stoorde niet en de verschillende lettertypes zorgen ervoor dat ik als lezer nooit moest nadenken waarover dit stuk gaat of vanuit welk standpunt de lezer het moet bekijken.
Het boek las vlot.
Doorheen het boek voelde ik vaak een vorm van spanning opborrelen, alsof er werd opgebouwd naar een hoogtepunt. Maar die climax is er voor mij niet gekomen. Aan het einde van het boek bleef ik achter met een onbevredigd gevoel.

Meer recensies van Annick Morel