Ontworteld door het leven op het slagveld van WO1.

Annick Morel 18 augustus 2020
In ‘Meer dan een broer’ vertelt het hoofdpersonage Alfa over zijn ervaringen als Senegalese soldaat in het Franse leger tijdens de eerste wereldoorlog en over zijn vriendschap met zijn meer-dan-een-broer Mademba. Mademba en hij vechten zij aan zij tot de dood Mademba wegrukt uit het leven van Alfa en Alfa zo ook een stuk van zichzelf verliest. Het is de start van een zoektocht naar vergelding, naar wraak en het leren omgaan met schuldgevoelens.
Dmv flashbacks komen we ook meer te weten van de kindertijd en jeugd van de twee vrienden en over de oorsprong van hun diepe vriendschap.
Eigenlijk lezen we wat Alfa denkt, want op de eerste pagina laat hij weten dat hij niemand iets zal vertellen over zijn geheime gedachten.

De taal die gebruikt wordt om het verhaal te vertellen en te vertalen is prachtig. Het is rijk en poëtisch. Er wordt gebruik gemaakt van beeldspraak en metaforen en het gebruik van verschillende synoniemen in een paragraaf om de lezer volledig mee te nemen.
Sommige paragrafen vragen erom om meer dan eens herlezen te worden. Met deze taal slaagt de schrijver erin de mooiste, maar ook de lelijkste ervaringen van het hoofdpersonage in beelden weer te geven. De impact op de lezer wordt er alleen maar groter door.
Het is een verhaal met heel veel lagen die langzaam aan, terwijl je verder leest in het boek, één voor één duidelijk worden.
Het is een verhaal dat nadat je het boek terug hebt weggelegd nog een hele tijd aan je blijft kleven.

Meer recensies van Annick Morel