Verrassend plot voor YA van alle tijden

Antoinette Schram 21 september 2016
Iris Boter heeft een geslaagde YA roman geschreven, die begint met het leven van een onzeker Loïs, die helemaal te pakken heeft van Giel (misschien een wat vlak karakter als alles aan hem volmaakt is, maar als je verder leest begrijp je wel waarom zijn karakter niet zo ontwikkeld is). Ze heeft echter een geheim waardoor zij zich niet aan zijn liefde durft over te geven. Mislukt, een probleemgeval zoals haar zelfbeeld is, gebeuren er bijzondere dingen in haar leven, die het verhaal boeiend maken.
Ik vond het heerlijk om dat prille van die ware liefde te lezen. In de dialogen zit diepzinnigheid die past bij jongeren, die over hun leven filosoferen.
Prachtig hoe Iris Boter het verhaal een plot geeft waardoor het voor de Young Adults van 1990 een leuk boek is om te lezen. Creepy eigenlijk om te beseffen hoe kleine dingen en miljoenen beslissingen het lot kunnen bepalen, dat geeft mislukt een heel ander perspectief. "Je verleden is maar een verhaal".
Echt een mooie roman die wijst op de kunst van het genieten van je leven in het hier en nu, hoe lastig dat ook is.

Meer recensies van Antoinette Schram