Brein Hart Zijn

Astrid Mulder 08 april 2021
Heb je het gevoel dat je altijd ‘aan’ staat? Ik denk dat, in deze tijd van computers, televisie en mobiele telefoons, dit gevoel iets is wat voor de meesten heel herkenbaar is. Daphne Feller neemt je in Brein-Hart-Zijn mee en laat zien hoe je je brein en hart beter kan laten samenwerken. Door het lezen van dit boek ben ik beter geworden in het herkennen van mijn emoties en sta ik ook steviger in mijn schoenen omdat ik die gevoelens kan koppelen aan mijn rationele brein.

Het boek is opgebouwd in 4 delen; Brein, Hart, Zijn en Verbinding. Ieder deel is opgedeeld in meerdere hoofdstukken waar je aan de hand van uitleg, vragen en veel voorbeelden wordt meegenomen in onderwerpen zoals bewustwording, mindset, schaduwkanten en kwetsbaarheid.

In totaal zijn er 22 hoofdstukken waar Feller uitgebreid ingaat in op het onderwerp. Zoals in Brein bespreekt ze o.a. waaruit je brein bestaat en hoe het werkt en bespreekt de ontwikkeling vanaf je geboorte. Door het hele boek door worden vragen gesteld en moet je bedenken hoe jij er over denkt en waarom je de keuze hebt gemaakt. Een interessant feitje vond ik dat het máár 90 seconden kost om een emotie te verwerken; dit maakte mij er bewust van dat alle gedachten snel vergaan, en ik dus bewust moet zijn van alles wat ik denk en voel, en daar ook direct naar moet handelen.

Brein-Hart-Zijn is zeker geen leesboek dat je in één keer uitleest, maar waar je echt mee aan de slag kan gaan. Omdat je soms even terug wil om nog even een stuk beter of opnieuw te lezen, is het niet fijn om het boek op de e-reader te lezen. Je kan dan niet goed terugkijken en sommige vragen en schema’s zijn op de e-reader iets te klein en daardoor moeilijk te lezen.

Daphne Feller is er zeker in geslaagd om mij als lezer te leren hoe je je verstand en je gevoel met elkaar in verbinding kan brengen en me beter bewust te maken van mijn eigen verwerkingssysteem. Het is geen proces wat je binnen enkele weken voor elkaar krijgt, als je er de tijd voor neemt haal je er ook het meeste uit.

Meer recensies van Astrid Mulder