De zoektocht.

Astrid Mulder 01 september 2020
De thuisreis van Marceline de Waard

Na het overlijden van haar man Wim besluit Eileen op zoek te gaan naar het mysterieuze verleden van haar oma Eileen. Haar oma heeft nooit iets los willen laten over haar afkomst en hoe ze in Nederland terecht is gekomen. Wat volgt is een reis die Eileen via Engeland naar de westkust van Connemara in Ierland brengt.

Eileen’s besluit om de zoektocht per camper te gaan maken krijgt geen bijval van haar volwassen dochters, zus en vriendin. Het is voor Eileen daarom ook niet makkelijk haar leven achter zich te laten. Uiteindelijk verhuurt ze haar huis, pakt haar camper in en gaat op reis. Ze heeft geen haast om naar Ierland te gaan en laat zich onderweg leiden door verschillende personen die op haar pad komen.

In haar dromen komt steeds een man met krullen en een huis met een rode deur terug. Heeft dit met het verleden te maken?

De thuisreis boeit vanaf het begin, omdat de auteur gebruik maakt van herkenbare, beeldende karakters, waar ik me goed in kon verplaatsen. Naarmate het verhaal vordert ga je steeds meer met Eileen meeleven. Marceline de Waard neemt je mee langs campings, cottages en naar pubs, met op de achtergrond mooi beschreven landschappen.

De thuisreis beschrijft niet alleen een zoektocht naar het verleden van haar oma, maar ook een zoektocht van Eileen naar zichzelf. Het is een fijn boek dat zich moeilijk laat wegleggen. Het open einde was niet helemaal bevredigend, maar een vervolg zou dit gevoel kunnen wegnemen. Het smaakt zeker naar meer!

Het boek krijgt van mij 4 sterren.

Meer recensies van Astrid Mulder