Een heerlijke speurtocht in de vorm van een boek

astridhabraken 05 mei 2024 Auteur
Of je nu wel of niet veel weet van Johannes Vermeer en of je nu wel of niet iets hebt met kunst, dit boek is echt een mustread. Ik heb ontzettend genoten van de verschillende personages die samen het verhaal vertellen van de zoektocht naar een verdwenen schilderij. Daarbij is het steeds snel duidelijk wie aan het woord is, waardoor het verhaal heel goed te volgen is ondanks die verschillende perspectieven. Het zit heel knap in elkaar en als lezer wil je maar een ding, namelijk dat Rik Wolters - de hoofdpersoon - achterhaalt of dat schilderij van Vermeer nu wel of niet bestond. En: dat hij daarbij ook wat richting in zijn eigen leven vindt. Het is een verhaal dat zich niet in een hokje laat plaatsen: er zitten voor mij vooral elementen in van een crimi en van een roman. Maar boven is het een erg origineel boek, wat je eigenlijk niet weg wil leggen.

Frank Peters heeft mooi gespeeld met elementen die waar zouden kunnen zijn, tegen een achtergrond die vertrouwd aandoet (bijvoorbeeld het Nederlandse televisie-landschap). De personages komen tot leven, zo zeer dat ik me ging afvragen hoe zit het eigenlijk met het oeuvre van Vermeer? Zou dit allemaal kunnen kloppen? Ik ben blij om in zijn nawoord te lezen dat Frank Peters het niet bij een boek over hoofdpersoon Rik wil laten. Het is een interessant peronage, een waar ik heel graag meer over lees.

Meer recensies van astridhabraken