Eye-opener

astridhabraken 04 juli 2023 Auteur
‘Misschien moet je iets lager mikken’ is veel meer dan alleen het verhaal van Milio. Het laat zien hoe hele lagen van de samenleving met minimaal 1-0 achterstaan als het gaat om alleen al meedraaien in de maatschappij. Laat staan dat je het hebt over vooruit komen in diezelfde maatschappij. Waar je vaak hoort ‘als je maar hard genoeg werkt dan kom je er wel’, geldt dat voor veel mensen helemaal niet. Omdat ze niet weten waar ze dan moeten beginnen. Maar ook omdat als ze dan de weg tegen alle verwachtingen in wel vinden, de reactie van anderen alles behalve bemoedigend is.

Ik raad iedereen dan ook aan dit boek te lezen. Het is toegankelijk geschreven, er is geen sprake van een wijzend vingertje en Milio weerlegt hiermee een aantal veel genoemde vooroordelen. Je kunt je in dit boek herkennen – ook als je niet tot de klasse behoort – en het helpt je ongetwijfeld ook bij het duiden van sociale misstanden. Wie weet dat met een beetje meer begrip er ook echt meer kansengelijkheid zal ontstaan.

Meer recensies van astridhabraken