Indrukwekkende inkijk in het leven van een meisje dat niet groot mocht worden

astridhabraken 19 juni 2023 Auteur
Josje Swinkels laat met Niet alle meisjes worden groot zien hoe het is voor een gezin waar een kindje leeft dat veel zorg nodig heeft. Dit heeft impact op iedereen - op de ouders, andere kinderen in het gezin en ook voor familie en vrienden. Lisa wordt veel te vroeg geboren en moet heel lang in het ziekenhuis blijven. Complicaties volgen elkaar op, maar uiteindelijk mag Lisa dan toch naar huis. Voor haar ouders Rosalie en Arjan een mooi moment, maar ook het begin van een proces waarin ze zelf voor Lisa moeten gaan zorgen. De zorg komt voor een groot deel op Rosalie neer - Arjan heeft een drukke baan en is ook regelmatig meerdere dagen in het buitenland. In plaats van te klagen zet Rosalie haar schouders eronder.

Het boek is gebaseerd op het leven van de auteur zelf. Dat merk je, wat ze schrijft vol van emotie en dat maakt het boek heel krachtig. Het zal mij helpen in gesprekken met mensen die door een vergelijkbare situatie heen gaan - ik heb een veel beter inzicht gekregen in wat je doormaakt als je een zorgintensief kindje hebt. Hoewel het boek een zwaar onderwerp heeft, komt de levenslust van Josje er ook doorheen - er is genoeg ruimte voor wat humor en mooie momenten.

Meer recensies van astridhabraken